Klasa B czy klasa średnia, kombi czy sedan, nowy czy używany... Dylematów przy wyborze samochodu jest wiele, ale nad wszystkimi warto się zastanowić. Nie każdy będzie zadowolony z modelu, który inni uważają za doskonały, bo nie każdy oczekuje tego samego. Auto jest trochę jak odzież, musi być odpowiednio dopasowany do właściciela, aby ten był z niego zadowolony. Jak to zrobić?

Nowe auto więcej kosztuje i jego wartość szybko spada

Przede wszystkim rozsądnie określmy nasze potrzeby i możliwości finansowe. Samochód to ciągła inwestycja i nigdy nie należy kupować go za ostatnie pieniądze. Dochody muszą wystarczyć na pokrycie kosztów bieżącej eksploatacji - paliwa, przeglądów, ubezpieczenia, serwisu, opon itp. - i jednocześnie nie mogą zbyt mocno obciążać budżetu domowego. Nie wszystko da się wcześniej przewidzieć, ale większość standardowych wydatków nie jest tajemnicą. Łatwo można sprawdzić, ile auto pali, jaki jest koszt przeglądów, wymiany rozrządu (wskazanej po zakupie), ile kosztują podstawowe części eksploatacyjne i czy są dostępne. Oczywiście, im mniejsze auto, tym koszt eksploatacji będzie niższy, ale dużo zależy też od popularności, rodzaju i wielkość jednostki napędowej. Warto też wziąć pod uwagę obiegową opinię o modelu, który chcemy kupić - zawsze jest w niej trochę prawdy.

Porównanie kosztów eksploatacji aut różnej klasy przedstawiliśmy w tabeli niżej. Pokazuje ona również, na czym zyskujemy, a na czym tracimy, wybierając auto nowe lub używane. Wszystko to jednak wymaga indywidualnej oceny. Z czysto ekonomicznego spojrzenia wynika, że nowego auta na ogół nie opłaca się kupować (dla osoby prywatnej) - podsumowanie kosztów czterech lat eksploatacji wypada na jego niekorzyść. Nie wszystko jednak da się wycenić, np. przyjemności, jaką daje wybór i zakup nowego auta (zwłaszcza debiutującego modelu) i spokojnej eksploatacji pod „ochroną” gwarancji. Odczucia z jazdy nowym autem też są wyjątkowe. Również czas, którego nie tracimy na częstszych naprawach samochodów używanych, ma swoją wartość, czasami bardzo dużą. Nie każdy musi skrupulatnie liczyć pieniądze, ale nawet ci, których stać na dowolne auto, nie powinni wybierać go pochopnie. Osiągi, prestiż są oczywiście ważne, ale niekiedy warto je poświęcić dla praktyczności, która na co dzień bywa niezwykle istotna.

Dobierajmy klasę auta potrzeb, aby nie wozić "powietrza"

Przede wszystkim pamiętajmy o własnych potrzebach. Jeśli np. mamy liczną rodzinę, pomyślmy o samochodzie bezpiecznym, funkcjonalnym i przede wszystkim pojemnym, ale zwróćmy też uwagę na komfort podróżowania. Auto trzeba też dostosować do swojego temperamentu, ilości pokonywanych kilometrów, ale również do tak "drobnych" rzeczy, jak wielkość miejsca parkingowego - otwarcie długich drzwi sportowego coupé na ciasnym, osiedlowym parkingu wcale nie jest łatwe, podobnie jak poruszanie się wielkim vanem po zatłoczonym mieście.



Więcej znajdziecie w najnowszym katalogu magazynu "Auto Świat" pt. "Używany, czy nowy?". Przewodnik - liczący ponad 200 stron - zawiera praktyczne porady dla wszystkich, którzy podejmują decyzję o zakupie nowego bądź używanego samochodu.

W katalogu zaprezentowano szeroki wybór ponad 300 samochodów w przedziale cenowym od 5 to 50 tys. zł. Przewodnik to również analizy wielu wydatków eksploatacyjnych, opisy najlepszych form i miejsc zakupu, wyjaśnienia kwestii rejestracyjnych czy stosunku ceny do jakości. Polecamy katalog "Używany czy nowy?".