Największym producentem jest Fiat Auto Poland - firma trzyma w garści ponad 49 proc. polskiego rynku. Od stycznia do końca lipca z fabryki Fiata wyjechało 277 805 aut, czyli niemal 42 proc. więcej niż rok wcześniej - wylicza w swoim raporcie instytut Samar.

Największa część produkcji zakładu w Tychach to fiat panda (143,5 tys. sztuk). Niewiele mniej powstaje stylowej 500-ki (121,1 tys. sztuk). Z linii produkcyjnych tyskiej fabryki zjechały już pierwsze modele najnowszej generacji forda ka - dotąd wyprodukowano 272 sztuk.

Wiceliderem jest gliwicka fabryka Opla, która przez siedem miesięcy wyprodukowała niemal 131 tys. aut, o ponad 30 proc. więcej w porównaniu z rokiem 2007. Do Opla należy 23 proc. naszego rynku.

Znaczna część produkcji zakładu General Motors Manufacturing Poland w Gliwicach to siedmioosobowy van zafira (83,4 tys. sztuk) - niemal 64 proc. produkcji. Poza zafirą w Gliwicach powstaje jeszcze astra classic i astra III sedan.

Bardzo dobrze idzie FSO. Z warszawskiej fabryki na Żeraniu wyjechało ponad 106 tys. samochodów - wzrost o 39 proc. w porównaniu do zeszłorocznego wyniku. Udział żerańskiej fabryki w polskim rynku to niemal 19 proc.

W poznańskiej zakładach Volkswagena powstało 50 624 auta. To prawie 7 procent lepiej niż przed rokiem. VW ma niemal 9 proc. udziałów w naszym rynku.

Co dzieje się z tymi samochodami? 2,5 proc. wyprodukowanych w Polsce osobówek pozostało w kraju. Około 97 proc. trafiło na eksport.

Tyle osobówki, a jeśli chodzi o dostawcze, to przez siedem ostatnich miesięcy polskie fabryki wyprodukowały dokładnie 81 705 sztuk (lipiec 9642 auta). Samar obliczył, że to o 27,7 proc. więcej niż w 2007 roku.

Liderem pozostaje Volskwagen Poznań, który wypuścił w świat 60 450 aut (poprawa wyniku o 11,6 proc.). Udział w rynku 74 proc.

Fiat Auto Poland wyprodukował 21 255 aut (wzrost o 118,6 proc.). Udział Fiata - 26 proc.

Z całej liczby wyprodukowanych dostawczaków w Polsce zostało 3,9 proc. Na eksport trafiło 96,1 proc.