Kurtyna opadła! Najlepiej sprzedający się samochód w Europie doczekał się szóstej generacji. Nowy golf ma dobrze znajoma bryłę tyle, że oszlifowaną według aktualnej mody kreatorów VW. Słowem - wygląda jak golf i o to właśnie chodziło. Widać zapożyczenia od sportowego scirocco - przednie światła, ostre linie przetłoczeń karoserii. Tylne lampy wykonane w technologii diodowej (LED) przypominają te z touarega.

Kabina? Bez rewolucji, ale po co drastycznie zmieniać coś, co dobrze spełnia swoje zadanie. Proste rozwiązania są najlepsze. Tu ponownie styliści zapatrzyli się w pokład scirocco. Wyposażenie? Każdy golf VI "w serii" dostanie nowy system ESP, siedem poduszek powietrznych w tym airbag kolanowy, specjalne zagłówki chroniące głowę, czujnik niezapiętych pasów dla pasażerów siedzących z tyłu i światła do jazdy dziennej.

Nowinki? Mnóstwo, oto tylko niektóre z nich - system elektronicznej kontroli amortyzacji (DCC), znany z najnowszego passata CC; strażnik utrzymania właściwego pasa ruchu, tempomat z laserowym radarem pozwalającym utrzymać stałą, bezpieczną odległość od auta przed golfem (ACC); zestaw sensorów i kamer ułatwiający parkowanie - system sam będzie kręcił kierownicą przy parkowaniu tyłem (kliknij i zobacz, jak to działa); układ Start-Stop wyłączy automatycznie silnik np. na światłach i uruchomi go ponownie po wciśnięciu gazu.

Wreszcie napęd. Silniki (także ze skrzynią DSG) mają spalać nawet o 28 procent mniej paliwa. Benzynówki: 1.4/80 KM (latem 2009 r. zastąpi go silnik 1.2 TSI/86 KM), 1.6/102 KM (również latem zostanie wycofany, a zamiast niego VW wprowadzi jednostkę 1.2 TSI/105 KM), 1.4 TSI/122 KM i 160 KM. Turbodiesle - pompowtryskiwacze to już historia, silniki TDI zasili wtrysk bezpośredni Common Rail. Efekt - ciszej, kulturalniej i ekonomiczniej. Wybór motorów - 1.6 TDI 90 KM lub 105 KM, więcej mocy dostarczy 2-litrowe TDI - 110 KM, 140 KM albo 170 KM.

Dziennikarze niemieckiego tygodnika "Auto Bild" twierdzą też, że VW zrezygnuje ze sportowej sześciocylindrowej wersji R32 - zastąpi ją doładowana odmiana 2.0/272 KM. Na szczęście golf GTI zostanie - auto rozpędzi 240 KM z dwulitrowej jednostki benzynowej turbo.

Ekologiczne wersje BlueMotion rozpędzi silnik benzynowy 1.2 TSI/105 KM lub turbodiesel o mocy 105-110 KM. Volkswagen zamierza też wrócić do usportowionego wariantu z turbodieslem. Golf VI GTD dostanie motor 2.0 TDI/170 KM. W 2010 roku dołączy model GTD z silnikiem 2.0 biturbo 204 KM.

Volkswagen golf VI najpewniej zadebiutuje podczas salonu samochodowego w Paryżu. Sprzedaż, także w Polsce, rozpocznie się w październiku. Mądre głowy z Wolfsburga planują rocznie sprzedać ok. 750 tys. aut w 180 krajach.

Cena? W Niemczech samochód ma kosztować od ok. 16,5 tys. euro (ponad 53 tys. zł).