Stylizacja? Cacko proporcjami przypomina większe Q7. Dynamiczne linie i wielka "ziewająca" osłona chłodnicy z czterema pierścieniami. Samochód ma 4,63 m długości, 1,88 m szerokości i ledwie 1,65 m wysokości. Efekt? Przyczajona sylwetka pruje przez świat jak żaden inny SUV konkurencji (np. BMW X3). Dlatego trzeba spodziewać się, że w środku nie uświadczysz nieprzyjemnego łopotu powietrza...

Co w kabinie? Kapiący luksus z legendarnym już porządkiem doprawiony najnowszymi osiągnięciami elektroniki. Magiczne pokrętło systemu MMI pozwala na zarządzanie funkcjami Q5 - od ustawień radia po regulację twardości zawieszenia, ale o tym chwilę później…

Krótko mówiąc Q5 to coś pomiędzy kombi i terenówką, z mocnymi silnikami i słynnym napędem quattro. Właśnie - jeśli chodzi o moc, to tej na bank nie zabraknie. Arsenał silników otwiera doładowany dwulitrowy benzynowiec TFSI, który daje 211 KM i 350 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Sprint do 100 km/h trwa 7,2 sekundy. Przy 220 km/h auto przestaje się rozpędzać. Średnie życie paliwa - 8,5 litra na 100 km.

Dla oszczędnych jest 2.0 TDI/170 KM i 350 Nm - od 0 do 100 km/h w 9,5 s, prędkość maksymalna 204 km/h. Topowy diesel V6 z trzech litrów rozwija 240 KM mocy (500 Nm). Takie Q5 jest najszybsze - "setkę" osiąga po 6,5 s, spalając średnio ledwie 7,7 l/100 km.

Ciekawostką jest dwusprzęgłową przekładnia z siedmioma biegami S tronic (2,0 TFSI i 3,0 V6 TDI). To cacko zmienia przełożenie w ułamku sekundy - bez szarpnięć i zawsze w najlepszym momencie. Sprawniej niż zrobiłby to kierowca. Dwulitrowy TDI oddaje siłę przez sześć biegów ręcznych.

Za ekstra kasę można będzie zażyczyć system Audi drive select. Przycisk aktywuje jeden z trzech charakterów - comfort, dynamic lub automatic. Pierwszy ma dać miękkość niczym w puchu. Drugi to mocniejsze wrażenia i sportowa jazda. Ostatni wyczuje drogę, by samodzielnie zadecydować, jak powinno pracować zawieszenie i układ kierowniczy.

Mało tego, jeśli auto zostanie uzbrojony w system MMI, wtedy kierowca przez magiczne pokrętło ustawi najlepszą dla siebie charakterystykę układu jezdnego. Słowem - skomponuje własne Q5.

Od kiedy? Kurtyna opadła na wystawie w Chinach, tam Audi ujawniło całemu światu najnowsze Q5. Europejska premiera auta odbędzie się w drugiej połowie roku. Polska przywita Q-piątkę pod koniec 2008 r. Q5 będzie produkowane w Ingolstadt.

Zapaszamy do galerii i na film...