Słodki pomysł włoskich stylistów składa w całość fabryka Fiata w Tychach - nikt inny na świecie. Trzydrzwiowa karoseria to linie retro w modnym wydaniu. Wymiary - ponad 3,5 m długości, szerokość 1,65 m, wysokość 1,5 m, 185 litrów bagażnika a rozstaw osi to 2,3 m. Zgrabnie, z polotem, och i ach…

Najtańszy wersja "naked" (goły) kosztuje 34 500 zł. Taki samochód powstał specjalnie na polski rynek i będzie dostępny tylko z benzynowym silnikiem 1.2/69 KM. Wyposażenie to dwie poduszki powietrzne, ABS plus wspomaganie kierownicy. Wygląd? W stylu "pop", czyli wersji bogatszej i droższej o 5 tys. zł.

O półkę wyżej stoi model 500 "pop", a w nim siedem poduszek powietrznych, w tym jedna chroniąca kolana kierowcy, wspomaganie, ABS, ESS (system sygnalizacji awaryjnego hamowania), radio z CD. Ceny - 39 500 zł za 1.2/69 KM. Auto z motorem benzynowym 1.4/100 KM lub turbodieslem 1.3/75 KM kosztuje 47 500 zł.

Najdroższe wersje to "lounge" i "sport". Pierwsza wyróżnia się szklanym dachem, bogatym chromowaniem, 15-calowymi alufelgami i ekskluzywnym stylem. Druga ma zdecydowanie bardziej zadziorną urodę - sportowe felgi, profilowane fotele, tylny spoiler, chromowana nakładka na wydech.

Oba modele Fiat oferuje w identycznej cenie - 47 500 zł (silnik 1.2), 55 500 zł (1.4 i wysokoprężny 1.3). Każde autko ma na pokładzie klimatyzację i układ Blue&Me, czyli sprytne urządzenie, które reaguje na polecenia głosowe, potrafi też recytować SMS-y z telefonu komórkowego.

System ESP jest seryjnie montowany do samochodów z napędem 1.4. Pozostałe odmiany (z wyjątkiem "naked") można dozbroić w ten układ za dopłatą. Od lutego 2008 roku do benzynówek pojawi się skrzynia automatyczna.

Fiat nie ukrywa, że to maluch klasy premium przeznaczony dla kobiet - stąd 12 kolorów karoserii, 15 odmian tapicerek, 9 rodzajów felg i 19 typów... naklejek. Taka paleta plus odmiany silnikowe wymieszane z długą listą dodatków mają pozwolić na ponad 500 tysięcy dowolnych konfiguracji. Dla każdego coś fantastycznego - zresztą można to sprawdzić na specjalnej stronie fiata 500 .

Plany? Fabryka w Tychach pracuje pełną parą. Ten rok zakończą liczbą ponad 360 tys. wyprodukowanych aut, w tym 65 tys. fiata 500. Zamiary na 2008 rok to pół miliona aut, z czego 180 tys. 500-ki. Wizja 2009 roku - 600 tys. samochodów. W dwóch ostatnich przypadkach trzeba też pamiętać o produkcji forda ka, która ruszy w przyszłym roku.

Pięć miesięcy od lipcowej premiery Fiat sprzedał 40 tysięcy 500-ek, do tego mają jeszcze 120 tysięcy zamówień z całej Europy. Lista chętnych ciągle rośnie.

Polski oddział Fiata nie zdradził liczb - spodziewają się, że 55 proc. sprzedaży ma stanowić wersja "pop". Połowa sprzedanych aut trafi do kobiet, najczęściej w wersji "lounge". 500-ka ma gwarancję na pięć lat lub 500 tys. kilometrów. Samochody można już zamawiać, odbiór pierwszych sztuk za trzy miesiące w lutym.

Na finał mocny akcent - nawet 150 koni mocy w małym fiacie, czyli 500-ka Abarth - sama nazwa brzmi jak zaklęcie. Fabryka w Tychach już nad nim pracuje. Efekt poznamy pod koniec 2008 roku. Ma być piorunujący.