Wreszcie! Znamy ceny najnowszego dziecka włoskiej motoryzacji - Alfa Romeo ujawniła cennik modelu giullieta. Ile? Cóż na początku powiemy, że w porównaniu z konkurentem jakim jest volkswagen golf nowa alfa wypada konkurencyjnie… Ale o tym na koniec…

Najpierw gra wstępna… Uroda? Cóż, to tak jakby rozprawiać nad wyższością wdzięków jakimi uwodzi Monica Bellucci (czyt. alfa giulietta) nad sztywnym mundurem Angeli Merkel (czyt. volkswagen golf). Giulietta aż kipi seksem - patrzysz i wiesz, że chcesz ją mieć. Właśnie na takich ludzi liczy polskie przedstawicielstwo AR - zdaniem Leszka Sukiennika, człowieka odpowiedzialnego za Alfę Romeo w Polsce, aż 59 proc. ludzi w ten sposób kupi nową ślicznotkę z Italii.

>>>Alfa Romeo Giulietta - koniec tajemnic - film

Ktoś powie OK. ale to "włoszczyzna" - będzie się psuć szybciej niż mleko w kartonie... Bzdura, a dowodem na to są dane niemieckiej Dekry, z których wynika że od 2005 roku, kiedy pojawił się model 159 Alfa tak bardzo poprawiła swoją jakość, że wymiękają przy niej wytwory japońskiej i niemieckiej motoryzacji. "Niezawodność jaką ma zaoferować giulietta ma być jeszcze wyższa" - obiecuje Sukiennik - trzymamy za słowo.



Hit włoskich inżynierów! Za ile? - czytaj dalej>>>


Czas na małe tâte à tâte... Wnętrze? Przytulne i z nutką retro. "Alfy nigdy nie należały do najprzestronniejszych aut, nie o to chodzi. Za to pod względem właściwości jezdnych śmiało mogą konkurować z takimi samochodami jak BMW serii 1, Mini Cooper czy Audio A3" - powiedział Matteo Benedetto, szef projektu giulietty.

I rzeczywiście układ jezdny to majstersztyk - choć niczego innego po Alfie się nie spodziewaliśmy, to i tak giulietta przerosła nasze oczekiwania - auto po prostu prowadzi się świetnie. Łapiąc za kółko czujesz jakbyś stawał się nie kierowcą lecz elementem auta - każdy ruch, każdy skręt daje radość. W opanowaniu maszynerii pomaga Alfa DNA - system, który dostosuje reakcję Giulietty do różnych stylów jazdy i warunków drogowych . Kierowca przełącznikiem ustawia samochód w jednym z trzech trybów - Dynamic, Normal lub All Weather. Pod podłogą pracuje samoblokujący mechanizm różnicowy Q2 ukryty między przednimi kołami.

To właśnie ten duet sprawia, że najnowszy przedstawiciel włoskiej stajni zrywa się do sprintu bez buksowania kół i wyrywania kierownicy z rąk - jest mistrzem najróżniejszej maści serpentyn ciasnych, szerokich, w górę i w dół… Hamulce niczym brzytwa, reagują niezwykle szybko - to zasługa hydruliczno-elektrycznego wspomagania pre-fill.



Hit włoskich inżynierów! Za ile? - czytaj dalej>>>


Serce? Już podstawowy motor 1.4/120 KM sprawuje się nadzwyczaj dobrze. Ale żeby poprawić humor po kiepskim dniu najlepszym będzie 170-konny wariant 1.4 MultiAir. Samochód spontanicznie reaguje na kopnięcie gazu - zwłaszcza kiedy układ DNA przestawimy w tryb Dynamic, wówczas ogarnia człowieka wrażenie, że jednym małym guzikiem przeniósł się do auta z zupełnie innej bajki - słowo honoru. Silnik w czasie leniwej jazdy jest bardzo cichy, a kiedy zechcemy poszaleć, nie puści z dymem hektolitrów paliwa - wg producenta średnie spalanie to 5,9l/100 km. Jakim cudem?



Hit włoskich inżynierów! Za ile? - czytaj dalej>>>


To zasługa technologii MultiAir, czyli rozwiązania stworzonego i opatentowanego przez Fiat Powertrain Technologies. Sercem systemu MultiAir jest elektrohydrauliczny układ sterowania zaworami, który ogranicza zużycie paliwa kontrolując dopływ powietrza bezpośrednio przez zawory wlotowe (nie wykorzystując przepustnicy). MultiAir ogranicza emisję szkodliwych gazów do środowiska (dzięki ulepszonej kontroli spalania) oraz polepsza osiągi poprzez zwiększenie mocy i momentu obrotowego. Jak mówią konstruktorzy - w porównaniu z konwencjonalnym silnikiem benzynowym o identycznej pojemności, MultiAir gwarantuje wzrost mocy (do 10 proc.) i momentu obrotowego (aż do 15 proc.), wraz ze znacznym zmniejszeniem zużycia paliwa (do 10 proc.) oraz emisji CO2 (do 10 proc.), cząstek stałych (do 40 proc.) i tlenków azotu (do 60 proc.).



Hit włoskich inżynierów! Za ile? - czytaj dalej>>>


Wreszcie cennik… Najtańsza alfa romeo giulietta w wersji Progression wyposażona w 120-konny turbodoładowany, benzynowy silnik 1.4 TB kosztuje od 69 900 zł.

Takie auto już w "serii" oferuje m.in.: poduszki powietrzne przednie, boczne i nadokienne, układ stabilizujący tor jazdy VDC (ESP), system Alfa Romeo DNA z Q2, system awaryjnego hamowania BAS, układ kierowniczy Dual Pinion (dlatego samochód tak rewelacyjnie się prowadzi), radio CD z obsługą plików mp3, klimatyzację, kierownicę i dźwignię zmiany biegów obszyte skórą czy system Start&Stop.

Co na to Volkswagen? Porównywalny model golfa z silnikiem benzynowym 1.4 TSI/122 KM w wersji comfortline kosztuje 69 530 zł - wyposażenie to radio CD z 4 głośnikami, ESP, skórzana kierownica, tempomat, alufelgi, 7 poduszek (giulietta nie potrzebuje kolanowej poduszki ponieważ kolumna kierownicza jest tak skonstruowana by w razie wypadku nie być zagrożeniem dla kierowcy). Po uwzględnieniu wyposażenia standardowego okazuje się, że giulietta tańsza o 700 zł.

Poza wersją Progression dostępna jest również wersja Distinctive, która jest dodatkowo bogatsza m.in. o klimatyzację automatyczną, przyciski wielofunkcyjne na kierownicy czy felgi ze stopów lekkich. Dla Alfisti poszukujących prawdziwie sportowych osiągów alfa romeo przygotowała 235-konną wersję o nazwie Quadrifoglio Verde (czterolistna koniczyna).



Hit włoskich inżynierów! Za ile? - czytaj dalej>>>


Paleta silnikowa nowej alfy zawiera wyłącznie turbodoładowane jednostki napędowe (zarówno benzynowe jak i diesla). Dostępne silniki wysokoprężne to dwa silniki JTDM drugiej generacji, 105-konny 1.6 spalający w cyklu mieszanym zaledwie 4,4 l/100 km (ten silnik niemiecki automobilklub ADAC uznał za jeden z najoszczędniejszych w klasie kompakt) oraz 170-konny Multijet o pojemności 2 litrów osiągający 350 Nm przy zaledwie 1750 obr./min (320 Nm już od 1500 obr/min).

>>>Zobacz, które auta palą najmniej na świecie

Do wyboru mamy również trzy silniki benzynowe, 1.4 TB 120 KM, 1.4 w technice MultiAir o mocy 170 KM oraz zarezerwowany dla topowej wersji Quadrifoglio Verde motor o pojemności 1750 i mocy 235 KM zapewniający przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 6,8 sekundy i umożliwiający rozpędzenie alfy giulietty do prędkości maksymalnej równej 242 km/h.



Hit włoskich inżynierów! Za ile? - czytaj dalej>>>




Alfa romeo giulietta trafi do polskich salonów we wrześniu, jednak zamówienia można składać już. Więc jak - Monica Belucci czy Angela Merkel?

Cennik:

Alfa Giulietta 1.4 TB/120 KM Progression - 69 900 zł

Alfa Giulietta 1.4 TB/170 KM Progression - 75 900 zł

Alfa Giulietta 1.6 JTDM/105 KM Progression - 79 900 zł

Alfa Giulietta 2.0 JTDM/170 KM Progression - 87 900 zł

Alfa Giulietta 1.4 TB/120 KM Distinctive - 76 900 zł

Alfa Giulietta 1.4 TB/170 KM Distinctive - 82 900 zł

Alfa Giulietta 1.6 JTDM/105 KM Distinctive - 86 900 zł

Alfa Giulietta 2.0 JTDM/170 KM Distinctive - 94 900 zł

Alfa Giulietta 1750 TBI/235 KM Quadrifoglio Verde - 105 900 zł