Nikt nie chciałby kupić samochodu, który wcześniej jeździł jako taksówka. Wiadomo, że nabrać się łatwo - cofnięty licznik, wyprane wnętrze… Człowiek kupuje, a potem… płacze, bo pod błyszczącą skorupą kryje się kupa złomu. Chyba, że…

Oto co wydarzyło się w pewnej bawarskiej korporacji taksówkowej… Dokładnie 513 000 km w 39 miesięcy - tyle przejechał ford galaxy napędzany 2.0-litrowym turbodieslem TDCi o mocy 140 KM. Średnio, miesięcznie samochód przejeżdżał przeszło 13 tys. km, czyli blisko 500 km dziennie.

Półmilionowy przebieg jakim chwali się ta sztuka galaxy wystarczy by 13 razy objechać kulę ziemską. Czy coś wysiadło podczas taksówkarskiego maratonu? Przy 498 tys. km w aucie należało wymienić tylko sprzęgło. Zaś oryginalny silnik i skrzynia biegów bez zastrzeżeń służą dalej.

Wspomina firma taksówkowa korzysta również z innych fordów - w parku mają dwa Transity oraz S-Maxa, który w ciągu zaledwie 12 miesięcy "uzbierał" 200 tys. km przebiegu.

A jak wypada usterkowość Forda w porównaniu z innymi samochodami? Oto lista najmniej awaryjnych aut według raportu niezawodności DEKRA 2010 - raport prezentuje dane o awaryjności samochodów po przejechaniu określonych przebiegów. Jeszcze trzy lata wcześniej liczył się wiek.:

Maluchy

- Opel Corsa do 50 tys. km przebiegu (drugie miejsce Smart Fortwo; trzecia lokata Toyota Yaris)

- Toyota Yaris - od 50 tys. km do 100 tys. km (drugie miejsce Renault Clio; trzecie miejsce Mazda2)

- Honda Jazz - od 100 tys. km do 150 tys. km (drugie miejsce Audi A2; trzecie miejsce Ford Fiesta)

Kompakty

- Toyota Prius - do 50 tys. km przebiegu (drugie miejsce Seat Leon; trzecia lokata Mazda3)

- Mercedes klasy B - od 50 tys. km do 100 tys. km (drugie miejsce VW Golf/Jetta/Golf Plus; trzecia lokata Skoda Octavia)

- Skoda Octavia - od 100 tys. km do 150 tys. km (drugie miejsce VW Golf/Jetta/Golf Plus; trzecia lokata Ford Focus),

Czytaj dalej - Raport DEKRA 2010>>>


Klasa średnia

- Audi A4 - do 50 tys. km przebiegu (drugie miejsce Mercedes klasy C; trzecia lokata BMW serii 3)

- BMW serii 3 - od 50 tys. km do 100 tys. km (drugie miejsce Volvo S40/V50; trzecia lokata VW Passat)

- Volvo S40/V50 - od 100 tys. km do 150 tys. km (drugie miejsce BMW serii 3; trzecia Volkswagen Passat)

Klasa wyższa średnia i wyższa

- Audi A6 - do 50 tys. km przebiegu (drugie miejsce Mercedes klasy S; trzecia lokata BMW serii 5)

- Audi A6 - od 50 tys. km do 100 tys. km (drugie miejsce Audi A8; trzecia lokata i Mercedes klasy S)

- Audi A8 - od 100 tys. km do 150 tys. km (drugie miejsce Audi A6; trzecia lokata BMW serii 5)

Sportowe

- Mazda MX-5 - do 50 tys. km przebiegu (drugie miejsce Volkswagen Eos; trzecia lokata BMW Serii 6 Coupe/Cabrio)

- Mercedes SLK - od 50 tys. km do 100 tys. km (drugie miejsce Opel Tigra Twin Top; trzecia lokata BMW Z4 Cabrio i Coupe)

- Porsche 911 - od 100 tys. km do 150 tys. km (drugie miejsce Mercedes CLK; trzecia lokata Mazda MX-5)

Czytaj dalej - Raport DEKRA 2010>>>


Terenówki i SUV-y

- BMW X3 - do 50 tys. km przebiegu (drugie miejsce Toyota RAV4; trzecia lokata Porsche Cayenne)

- Porsche Cayenne - od 50 tys. km do 100 tys. km (drugie miejsce BMW X3; trzecia lokata Toyota RAV4)

- BMW X3 - od 100 tys. km do 150 tys. km (drugie miejsce Volkswagen Touareg; trzecia lokata BMW X5)

Vany

- Nissan Note - do 50 tys. km przebiegu (drugie miejsce Skoda Roomster; trzecia lokata Ford Galaxy/S-Max)

- Mazda5 - od 50 tys. km do 100 tys. km (drugie miejsce Seat Altea/Toledo; trzecia lokata Ford Galaxy/S-Max)

- Opel Zafira - od 100 tys. km do 150 tys. km (drugie miejsce Volkswagen Touran; trzecia lokata Ford C-Max)

Czytaj dalej - Raport DEKRA 2010>>>


Zdaniem twórców raportu ma on ułatwić zakup samochodu używanego. Inżynierowie DEKRA skoncentrowali się na usterkach typowych dla pojazdów z drugiej ręki - korozja układu wydechowego, defekty oświetlenia, zużyte zawieszenie i zużycie układu hamulcowego.

Większość usterek rzeczoznawcy wykryli w małych samochodach (udział 30,6 procent). Lepiej dopracowane są kolejno - vany (26,3 procent), samochody terenowe (25,9 procent), kompakty (24,9 procent) i klasa średnia (24,3 procent). Najmniej defektów znaleziono pod karoserią aut sportowych i kabrioletów - tylko co piąty (21,4 procent) samochód wykazywał usterki.

Oto co psuje się najczęściej...

Podwozie/układ kierowniczy - wybite drążki kierownicze i przeguby, zbyt duże luzy na wahaczach poprzecznych i stabilizatorach, połamane resory i nieszczelne amortyzatory.

Silnik - wycieki oleju z silnika i przekładni, nieszczelne lub skorodowane układy wydechowe, awarie systemów elektronicznych odpowiedzialnych za jakość spalin i zbyt wysokie zanieczyszczenie spalin.

Karoseria/rama/kabina - pęknięcia szyby przedniej, korozja podłogi i progów, uszkodzone lusterka zewnętrzne.

Układ hamulcowy - zużyte tarcze hamulcowe, zły stan klocków hamulcowych, skorodowane przewody hamulcowe, hamowanie jednostronne.

Elektryka/elektronika/oświetlenie - źle ustawione reflektory, uszkodzenie regulacji zasięgu świateł, nie działające światła i uszkodzone lampy.

Wraz ze zwiększającym się przebiegiem gwałtownie wzrasta udział procentowy usterek w pojazdach - czytamy w raporcie. Najlepszym przykładem są kompakty - udział pojazdów wykazujących usterki, w grupie przebiegu od 100 tys. do 150 tys. km wynosi tutaj średnio 45,3 procent, i jest czterokrotnie wyższy niż w przedziale od 0 do 50 tys. km. Szczególnie mocno zwiększa się usterkowość w podzespołach - podwozie/układ kierowniczy, silnik i układ hamulcowy - to właśnie naprawy tych rzeczy są najczęściej bardzo drogie.

Raport DEKRA na 2010 rok kontynuuje sposób oceny jaki zadebiutował w 2008 r. i prezentuje dane o awaryjności samochodów po przejechaniu określonych przebiegów. Jeszcze trzy lata wcześniej liczył się wiek.