EN-V (ang. Electric Networked-Vehicle - samochód elektryczny podłączany do sieci) to dwumiejscowe auto na prąd, zaprojektowane przez General Motors do spółki z Shanghai Automotive Industry Corp. Group (SAIC). Czy tak będą wyglądały np. Chevrolety przyszłości? Pożyjemy, zobaczymy - jedno jest pewne pojazd już jeździ o własnych siłach, czego dowodem są filmy z testów…

EN-V występuje w trzech odmianach. Każda z nich to inny sposób postrzegania jazdy: Jiao (Duma), Miao (Magia) oraz Xiao (Śmiech). Inspiracją dla EN-V był prototyp o nazwie P.U.M.A. (Personal Urban Mobility and Accessibility), opracowany przez GM przy współpracy z Segway, który zadebiutował w kwietniu 2009 r. Jest on napędzany silnikami elektrycznymi w każdym z dwóch napędzanych kół.



Jak działa samochód przyszłości? - czytaj dalej>>>


Silniki nie tylko dostarczają mocy potrzebnej do przyspieszania, ale kontrolują również wytracanie prędkości i zatrzymywanie. Radykalnie zmniejszono promień skrętu w porównaniu do tradycyjnych obecnie używanych pojazdów, umożliwiając EN-V zawracanie "niemal w miejscu". Moc zapewniają akumulatory litowo-jonowe. Batereie można doładować z domowej sieci elektrycznej. Na pojedynczym doładowaniu EN-V pokona dystans co najmniej 40 km.



Jak działa samochód przyszłości? - czytaj dalej>>>


Dzięki połączeniu GPS z komunikacją między poszczególnymi samochodami oraz technologią wykrywania odległości EN-V może być kierowany zarówno manualnie, jak i autonomicznie. Tryb autonomicznego działania daje nadzieję na zmniejszenie korków przez umożliwienie EN-V automatycznego wyboru najszybszej trasy w oparciu o informacje o natężeniu ruchu uzyskiwane w czasie rzeczywistym.



Jak działa samochód przyszłości? - czytaj dalej>>>


Projektanci EN-V uważają, że zdolność komunikowania się z innymi pojazdami, a także z infrastrukturą mogłaby radykalnie zmniejszyć liczbę wypadków samochodowych. Dzięki zastosowaniu w pojeździe systemu czujników i kamer, EN-V może "rozpoznać", co znajduje się wokół niego, pozwalając na szybką reakcję samochodu na przeszkody lub zmiany warunków jazdy.

Samochód waży mniej niż pół tony, a jego długość wynosi ok. 1,5 m. Dla porównania typowy dzisiejszy samochód waży ponad 1,5 tony i jest trzy razy dłuższy. Ponadto dzisiejsze pojazdy potrzebują ponad 10 m kw. przestrzeni parkingowej i ponad 90 proc. czasu stoją zaparkowane.

Mniejsze wymiary i większa manewrowość EN-V sprawiają, że przy takiej samej ilości miejsc parkingowych można zaparkować pięć razy większą liczbę EN-V niż dzisiejszych typowych samochodów.

>>>Zobacz profil Chevroleta na Facebooku