Inne / A2931 Bernd Weissbrod

W kwietniu producenci i importerzy aut sprzedali w Polsce 25 tys. 315 nowych samochodów, o 11,9 proc. mniej niż rok wcześniej i o 13,74 proc. mniej niż w marcu - podsumowuje Samar. Łącznie od początku roku do końca kwietnia w Polsce nabywców znalazło 104 tys. 429 nowych aut, czyli o 10,52 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2009 r.

Reklama
Inne

W rankingu 10 najpopularniejszych marek na polskim rynku (wszystkie odnotowały spadek sprzedaży w stosunku do ubiegłego roku) liderem pozostaje Skoda, która od początku roku sprzedała 12 tys. 217 aut, o 6,56 proc. mniej niż w tym samym okresie 2009 r. Słabsze wyniki notuje też wicelider rynku Toyota, która sprzedała 8778 aut, o 17,28 proc. mniej niż przed rokiem.

>>>Nowa lista aut, które kosztują tyle co nic

Reklama

Poprzedni wicelider Fiat spadł na 3. pozycję. Od początku roku włoski producent sprzedał w Polsce 8672 auta, aż o 29,93 proc. mniej niż w porównywalnym okresie ubiegłego roku. Na kolejnych miejscach znajdują się: Volkswagen, Ford, Opel, Renault, Kia, Peugeot i Hyundai.

Jakie modele najczęściej wybierają Polacy? Po I kwartale 2010 roku na pozycji lidera rynku nie tylko pozostała, ale wyraźnie umocniła się Skoda Octavia (czeski model od 12 miesięcy jest niezmiennie na najwyższym podium). Skumulowana sprzedaż tego auta wyniosła od początku roku 4779 sztuk (prawie 27-procentowy wzrost na przestrzeni roku). Drugie miejsce zachowała Skoda Fabia - w ciągu trzech pierwszych miesięcy czeski maluch znalazł 3029 chętnych.



Jakie samochody kupuje Polak? - czytaj dalej>>>









Reklama

Na trzecią pozycję awansował Opel Astra czwarty na koniec lutego 2010 r., a dopiero 13. przed rokiem. Astra, sprzedana w ilości 2887 sztuk, zwiększyła znacząco swój udział w rynku - z 2,0 do 3,7 proc. i pozbawiła lokaty na podium Toyotę Yaris. W ujęciu sumarycznym dystans dzielący oba modele wynosi tylko 9 sztuk, ale w ujęciu miesięcznym jest większy - wynosi 44 sztuki.

Oba modele wyraźnie różnią się też tempem wzrostu sprzedaży (popularności) - o ile w przypadku Astry wskaźnik wynosi 62,5 proc., dla Yarisa - 3,3 proc. Wyjątkowo stabilny poziom sprzedaży utrzymał Ford Focus, natomiast dotkliwe spadki odnotowały dwa kolejne modele na liście: VW Golf (-18,8 proc.) i Fiat Punto (-25,5 proc.).



Jakie samochody kupuje Polak? - czytaj dalej>>>











Sklasyfikowany na ósmej pozycji Hyundai i30 (przed rokiem poza czołową dwudziestką rankingu popularności) osiągnął jeden z największych wskaźników wzrostu w tym gronie - 87,2 proc.. Większą dynamiką wzrostu może się poszczycić jedynie Nissan Qashqai, zajmujący w marcowym podsumowaniu 17. miejsce z wynikiem 1 269 sprzedanych aut, o 237,5 proc. większym niż przed rokiem.

Na uwagę zasługuje wysoka, 22. lokata najnowszego modelu marki Kia - Venga. Sprzedaż 1086 sztuk zapewnia prawie 1,4 proc. udziału w rynku krajowym. W zestawieniu miesięcznych wyników sprzedaży w marcu Kia Venga zajmuje 16. pozycję z rezultatem o zaledwie 5 aut mniejszym niż Toyoty Avensis i o 8 aut mniejszym niż Renault Megane.

Listę najpopularniejszych modeli w marcu otwiera ponownie Skoda Octavia. Kolejne medalowe lokaty zajęły Opel Astra i Toyota Yaris.

Samar sygnalizuje nowe zjawisko na rynku motoryzacyjnym - "Należy odnotować stale rosnący import aut nowych i prawie nowych, które stanowią już realną konkurencję dla samochodów sprzedawanych w salonach. Jak wynika z ostatnich danych Ministerstwa Finansów, tylko w pierwszym kwartale sprowadzono 2,5 tys. aut z roczników produkcji 2009 i 2010. Trzeba również podkreślić, że w ubiegłym miesiącu kurs złotego był w miarę stabilny i oscylował poniżej 4 zł, co zachęcało do zakupu droższych aut z importu. Nawet obserwowane od drugiej połowy kwietnia osłabienie się złotego nie powinno zmienić tej tendencji i spowodować znaczącego spadku importu samochodów używanych z Unii.”