Parlament Europejski przedstawił nowy projekt rozporządzenia, wprowadzającego we wszystkich krajach Unii Europejskiej obowiązek jazdy na czterech kompletach opon, odpowiednich dla każdej pory roku - wiosennych, letnich, jesiennych i zimowych.

Zauważalna poprawa bezpieczeństwa na drogach, do której przyczyniła się popularyzacja opon zimowych spowodowała, że Unia Europejska postanowiła pójść za ciosem i skłonić kierowców do wymiany opon nie dwa, ale aż cztery razy do roku. Program ten jest elementem Europejskiej Karty Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, którego celem jest zmniejszenie o połowę liczby wypadków na europejskich drogach.

>>>Oto najlepsze i najgorsze opony świata

Nowe regulacje popierają także producenci opon. "Nie ma już praktycznie wątpliwości, że w nowoczesnych samochodach wymiana opon z letnich na zimowe i odwrotnie jest sprawą oczywistą, wpływająca na bezpieczeństwo, komfort i oszczędność jazdy. Jednak szybkość rozwoju motoryzacji, zwiększenie prędkości i mocy samochodów wymusza na nas kolejne kroki. Coraz trudniej stworzyć i wyprodukować mieszankę, która spełni oczekiwania wszystkich kierowców we wszystkich warunkach” - powiedział dziennikowi.pl Jan Dębicki z Goodyear Dunlop Tires Polska.



Zmiana opon obowiązkowa. Cztery razy w roku - czytaj dalej>>>


"Zróżnicowanie temperatury i warunków pogodowych w ciągu roku, nawet poza zimą może być bardzo duże. Wiosną, czy jesienią pojawiają się przymrozki, a latem temperatura asfaltu może dochodzić do 80 stopni Celsjusza. Inny zestaw opon na każdą porę roku spowoduje, że będziemy czuć się bezpiecznie we wszystkich warunkach" - dodał Dębicki.

Wiosenne opony zapewnią nam doskonałe odprowadzanie wody spod opony i odporność na gwałtowne zmiany temperatury, które mają miejsce o tej porze roku. Letnie ogumienie z super miękkiej mieszanki będą świetnie spisywać się i wolniej zużywać podczas upałów. Z kolei jesienne zapewnią dodatkową przyczepność na drogach pokrytych na przykład mokrymi liśćmi. Rekomendowane zastosowanie danych opon ma być oznaczone specjalnym, ujednoliconym systemem obrazkowym.



Zmiana opon obowiązkowa. Cztery razy w roku - czytaj dalej>>>


"Cieszymy się z tych zmian, ponieważ ich istotą jest to, aby spełnić oczekiwania kierowców w zakresie bezpieczeństwa i komfortu jazdy. A w tym Goodyear czuje się najlepiej” - powiedział Dębicki.

Parlament Europejski chce, aby dla nowych samochodów obowiązywał w całej Unii Europejskiej od kwietnia 2011 r., a dla wszystkich innych aut po okresie przejściowym od początku 2014 r. Według obliczeń ekspertów UE wprowadzenie tych regulacji przyczyni się do zmniejszenia ilość wypadków na drogach 20 do 30 proc.