Czy to się komuś podoba czy nie listę przebojów 2009 roku na polskim rynku samochodowym otwierają skody octavia i fabia. Na podium powrócił przedstawiciel Fiata, ale tym razem jest to Punto - czytamy w najnowszym raporcie instytutu Samar. Ale po kolei…

Reklama

Potwierdziły się prognozy analityków z poprzednich miesięcy listę najchętniej kupowanych przez polskich kierowców modeli w 2009 roku otwierają dwie przedstawicielki Skody: octavia i fabia, w takiej właśnie kolejności (odwrotnej niż w 2009 roku). Oba modele umocniły w ciągu roku swoją pozycję na polskim rynku (udział zwiększył się z 9,09 do 10,28 proc). To zasługa octavii, której sprzedaż wzrosła w porównaniu z 2009 rokiem o niemal 32 proc. Wynik sumaryczny czeskiego bestselleru zbliżył się na koniec 2009 roku do 19 tysięcy sztuk, co stanowihistoryczny rekord rocznej sprzedaży modelu na polskim rynku. W przypadku fabii skumulowana sprzedaż w minionym roku osiągnęła niemal 14 tysięcy sztuk.

Trzeci na liście hitów 2009 roku jest Fiat Punto, który znalazł nieco ponad 10,5 tysiąca chętnych. Taki wynik oznacza ponad 24-procentowy wzrost sprzedaży w ciągu roku i tym samym umocnienie pozycji na naszym rynku; udział rynkowy zwiększył się na przestrzeni roku z 2,7 do 3,3 proc.

Tuż za podium wyhamował volkswagen golf, którego sprzedaż nie osiągnęła pułapu 10 tys. sztuk, ale prawie 42-procentowy wzrost należy do najdynamiczniejszych w czołówce zestawienia. Przypominamy, że Golf przed rokiem zajmował 12. lokatę, a awans o 8 miejsc spece Samaru uznają za spektakularny sukces.

Reklama

Na piątej lokacie zakończył 2009 rok ford focus (spadek z czwartej lokaty w ciągu roku), wyprzedzając toyotę yaris, która przed rokiem zajmowała miejsce na podium. Na kolejnych pozycjach nastąpiła zamiana: awans Kii cee’d pozbawił zajmowanej lokaty fiata pandę.

Pierwszą dziesiątkę rocznego podsumowania zamykają odpowiednio hyundai i30 i toyota avensis. Oba modele awansowały w ciągu roku w przypadku Hyundai’a - z 22., a w przypadku Toyoty - z 19. miejsca.

Spośród aut sklasyfikowanych poza pierwszą dziesiątką dynamicznym wzrostem na przestrzeni roku wyróżniają się też renault megane (plus 70,5 proc., awans z 24. na 12. miejsce) i nissan qashqai (plus niemal 86 proc. awans z 31. na 18. miejsce).

Najpopularniejsze nowości 2009 roku to kia soul (2130 sprzedanych egzemplarzy), toyota verso (1445 sztuk) i hyundai i20 (1396 sztuk).