Toyota - 80 tysięcy aut z możliwą usterką hamulca. Citroen - samochody zarażone kłopotem Toyoty. Nissan - słynna micra ma zameldować się do serwisu przez poduszkę powietrzną. Jeździsz takim autem? To masz problem.

Listę samochodów z usterkami opublikował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Niechlubnym liderem jest Toyota, która w końcu poinformowała UOKiK, że niektóre egzemplarze aut tej japońskiej marki wyprodukowane w Wielkiej Brytanii, Turcji, RPA, Czechach, Japonii i Francji, mogą nie być bezpieczne dla użytkowników.

>>>Japońskie auta psują się, kiedy jest zimno

Chodzi o ok. 80 tys. samochodów (z nawet 1,8 mln w całej Europie), w których może dojść do zablokowania pedału przyspieszenia, co może grozić wypadkiem. Jednocześnie przedsiębiorca poinformował, że w Europie nie odnotowano wypadków związanych z tą usterką oraz, że w przypadku wystąpienia problemów możliwe jest zatrzymanie pojazdu, gdyż układ hamulcowy i skrzynia biegów działają poprawnie.

Auta z czarnej listy to aygo (luty 2005 - sierpień 2009), iQ (listopad 2008 - listopad 2009), yaris (luty 2005 - wrzesień 2009), auris (październik 2006 - 5 stycznia 2010), corolla (październik 2006 - grudzień 2009), verso (luty 2009 - 5 stycznia 2010), avensis (listopad 2008 - grudzień 2009), RAV4 (listopad 2008 - listopad 2009).

Podobny problem do Toyoty ma Citroen z najmniejszym C1 bliźniaczym do aygo. Jednak w przypadku francuskiej marki dotyczy to ledwie ok. 100 aut. Nie ma jeszcze informacji o liczbie wadliwych peugeot 107.

>>>Największe hity i złom wśród aut używanych

Wpadkę zaliczył Nissan. Ten japoński producent poinformował UOKiK, że niektóre sztuki modelu micra (K12), mogą stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa użytkowników. Wszystko przez nieprawidłowe działanie poduszki powietrznej pasażera, która może nie otworzyć się podczas zderzenia czołowego.

Kampania serwisowa na rynku polskim dotyczy 837 samochodów, wyposażonych w czarną deskę rozdzielczą, wyprodukowanych od 2 maja do 28 września 2009 r. (obok znajdziesz listę numerów VIN).

Toyota, Citroen i Nissan zgodnie zapewniają o tym, że posiadacze pojazdów objętych kampanią zostaną listownie lub telefonicznie zaproszeni do serwisów w celu dokonania bezpłatnej naprawy.