Inne

Pierwszy raz w historii Euro NCAP spisał ranking najlepszych i najgorszych samochodów pod względem bezpieczeństwa. Klasyfikacja dotyczy aut poddanych testom zderzeniowym w 2009 roku.

Reklama

Na szczycie listy stoi volkswagen golf VI generacji. Drugie i trzecie miejsce zdobyły samochody… hybrydowe, odpowiednio honda insight i toyota prius. Na czwartą pozycję zdaniem speców z Euro NCAP zasłużył mały hyundai i20.

Piąte miejsce podzieliły między sobą trzy samochody - toyota avensis, volvo XC60 i produkowany w Gliwicach opel astra IV generacji.

Najgorsze pod względem bezpieczeństwa w 2009 roku wypadły dwa japońskie pojazdy - suzuki alto i toyota urban cruiser (film obok). Auta te pękały niczym bańki mydlane, dlatego zdobyły po trzy gwiazdki.

>>>Test! Auta bezpieczne i niebezpieczne

Przypominamy, że system oceny aut od 2009 roku zaostrzono radykalnie. Wcześniej każdy z przetestowanych modeli otrzymywał trzy oddzielne oceny - za ochronę dorosłych pasażerów, za ochronę dzieci oraz za ochronę pieszych uczestników wypadków.



Reklama

W nowym rankingu każdy model otrzymuje jedną ogólną ocenę, która podobnie jak poprzednia klasyfikacja za ochronę dorosłych pasażerów może wynieść od jednej do pięciu gwiazdek.

Przedstawiciele Euro NCAP podkreślają, że dzięki nowym rozwiązaniom uzyskanie wysokiej oceny tej organizacji przez poszczególnych producentów jest dużo trudniejsze.

>>>Zobacz masakrę najtańszego auta świata



Na ogólny rezultat składają się wyniki uzyskane w czterech obszarach: ochrona dorosłych pasażerów, przewożonych dzieci, pieszych przy zderzeniu z autem, a także ocena aktywnych i pasywnych systemów bezpieczeństwa. W tych czterech kategoriach rezultaty podaje się w ujęciu procentowym.

Nowością są również testy przy zderzeniu bocznym, podczas których najczęściej dochodzi do niebezpiecznych urazów kręgów szyjnych i całego kręgosłupa. Maksymalna nota pięciu gwiazdek jest wyłącznie w zasięgu tych pojazdów, które w 85 proc. danej gamy modelowej mają system ESP dostępny w wyposażeniu standardowym.

W 2010 roku Euro NCAP podnosi poprzeczkę producentom - próg konieczny do uzyskania 5 gwiazdek zwiększa się z 75 do 80 proc. w zakresie ochrony pasażerów i z 70 do 75 proc. jeśli chodzi o bezpieczeństwo dzieci. Próg oceny bezpieczeństwa pieszych rośnie do 40 proc. Pierwsze wyniki testów przeprowadzonych według nowych ostrzejszych zasad poznamy na początku marca.