Skrót DSG (Direct Shift Gear) oznacza bezpośrednią zmianę biegów. Idea budowy przekładni DSG polega na funkcjonalnym połączeniu dwóch skrzyń biegów w jednej obudowie i zastosowaniu dwóch sprzęgieł do załączania biegów każdej z przekładni. Jedno sprzęgło przeznaczone jest do biegów parzystych, drugie - do nieparzystych. DSG zmienia przełożenia automatycznie i natychmiastowo.

>>>Nowa skoda yeti wreszcie za złotówki!

Efektem pracy skrzyni biegów DSG są doskonałe osiągi, płynna, komfortowa jazda i całkowite wyeliminowanie jakichkolwiek szarpnięć czy opóźnień w zmianie przełożeń. W porównaniu z tradycyjną automatyczną skrzynią biegów, w przekładni DSG moment napędowy jest przenoszony na koła niemal bez strat.

Działanie skrzyni biegów DSG jest proste: w momencie, kiedy załączony jest jeden bieg, kolejny jest już wybrany i tylko oczekuje na włączenie. Zmiana biegów następuje przez przełączanie sprzęgieł. Sam moment przełączenia biegów trwa ułamek sekundy. Dźwignia zmiany biegów przekładni DSG wygląda dokładnie tak, jak przy tradycyjnej przekładni automatycznej. Kierowca może wybrać tryb samoczynnego przełączania biegów lub zmieniać je ręcznie, po prostu przesuwając dźwignię sterującą w górę lub w dół.

>>>Nowa, mordercza komora do testów aut

Idea dwóch sprzęgieł wzięła się z torów wyścigowych, została wdrożona przez Volkswagena w latach 80-tych i od tego momentu jest stale udoskonalana. W 2003 roku do seryjnej produkcji wszedł pierwszy Volkswagen z DSG.

Dziś skrzynia biegów DSG jest znana m.in. użytkownikom Skody. W najnowszym modelu marki - Yeti - automatyczna przekładnia DSG jest oferowana w połączeniu z silnikiem 1,2 TSI/105 KM i przednim napędem. To siedmiostopniowa przekładnia z podwójnym jednotarczowym sprzęgłem suchym, którą wcześniej dostała Octavia i Superb.