Z danych Komisji Europejskiej wynika, że średnio w minionym roku na drogach UE ginęło 49 osób na milion obywateli. Nad Wisłą statystyki wyglądają znacznie gorzej - na milion mieszkańców ginęło w wypadkach 75 osób. W efekcie Polska nadal zaliczana jest do grona krajów, w których ryzyko śmierci w wypadku drogowym jest najwyższe i w unijnym rankingu wyprzedza jedynie Chorwację, Bułgarię i Rumunię.

Komenda Główna Policji podaje w raporcie, że w 2017 roku w Polsce zanotowano 32 760 wypadków drogowych, w których śmierć poniosło 2831 osób. A ponad 70 proc. tej liczby (23 262) miało miejsce w obszarze zabudowanym. Głównymi przyczynami wg. KGP są odpowiednio: niedostosowanie prędkości do warunków ruchu - 3536 wypadków, wymuszenie pierwszeństwa przejazdu - 2030 wypadków, nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu - 1933 wypadki.

Unia Europejska postawiła krajom członkowski cel – o 50 proc. mniej zabitych do 2020 roku. W realizacji tych założeń i poprawie bezpieczeństwa pomocny może być nowy system, nad którym wspólnie pracują Volkswagen i Siemens. Na czym polega to rozwiązanie?

Koncerny utworzyły obszar testowy na głównej ulicy Wolfsburga, na której dziesięć sygnalizatorów świetlnych wyposażono w urządzenie do transmisji cykli świetlnych do samochodów  znajdujących się w pobliżu za pośrednictwem technologii WLANp (ITS-G5). W przyszłości pojazdy wyposażone w system łączności z otoczeniem typu Car2X będą w stanie przetworzyć te informacje i poinformować kierowcę o tym, że – na przykład – zielone światło jest lub za moment będzie włączone na wszystkich sygnalizatorach wzdłuż jego kierunku jazdy. Dzięki takiej informacji kierowcy będą mogli uniknąć niepotrzebnego hamowania lub przyspieszania. Już w najbliższej przyszłości samochody będą w stanie realizować tego typu funkcje bez udziału kierowcy.

W ocenie pomysłodawców funkcja "przewidywania" przez samochody kolejnych cykli świetlnych zwiększa przepustowość ulic w obszarach zabudowanych i przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa.

Dwa skrzyżowania w Wolfsburgu zostały wyposażone w czujniki do wykrywania pieszych i rowerzystów.

– Skrzyżowania wyposażone w technologię czujników radarowych pozwalają znacznie zwiększyć dokładność wykrywania pieszych i rowerzystów – mówi Manfred Fuhg, szef działu Siemens Mobility Germany. – Informacja o ich obecności w pobliżu samochodów jest szczególnie cenna na rozbudowanych skrzyżowaniach i w tzw. czarnych punktach, gdzie często dochodzi do wypadków z udziałem tych uczestników ruchu – wyjaśnia.

Co ciekawe, samochody wyposażone w łączność z otoczeniem typu Car2X za pomocą technologii WLANp Volkswagen wprowadzi do oferty już w 2019 roku. Aby dane z infrastruktury drogowej były jak najpełniejsze, zostaną uzupełnione o dodatkowe komunikaty, które pozwolą na stworzenie rozbudowanego systemu bezpieczeństwa na drogach. Dzięki temu samochody będą w stanie skutecznie zapobiegać wypadkom w sytuacjach, w których teraz kierowca lub pojazd nie dostrzegają innych użytkowników dróg za pomocą własnych zmysłów lub czujników, albo zauważają ich dopiero w ostatniej chwili. W ten sposób mają być lepiej chronieni piesi i rowerzyści, którzy często są ofiarami wypadków.