Całkowity koszt posiadania zwany też TCO (Total Cost of Ownership) to parametr, który od lat decyduje w firmach o wyborze tego lub innego modelu samochodu. Większość prywatnych kierowców nawet nie słyszała o czymś takim. A świadczy o tym choćby badanie przeprowadzone przez Millward Brown. Wynika z niego, że niemal 8 osób na 10 kupujących nowe auta deklaruje, że najważniejsza jest cena. Natomiast to, co z punktu widzenia domowego budżetu najistotniejsze w związku z posiadaniem czterech kółek, czyli utrata wartości, znajduje się na szarym końcu.

Reklama

Najważniejsza składową TCO - utrata wartości

Nowy samochód najwięcej traci na wartości w ciągu 3-4 pierwszych lat eksploatacji - powinni to zapamiętać jako wskazówkę zarówno kupujący (wybieraj trzy- lub czterolatki), jak i ci którzy chcą sprzedać młode auto (nie śpiesz się, poczekaj rok lub dwa, bo teraz stracisz). Dlatego przy wyborze nowego samochodu warto pomyśleć o jego wartości rezydualnej, czyli sumie, za którą można go sprzedać po kilku latach użytkowania. Im ona wyższa, tym niższa utrata wartości, czyli auto mniej będzie nas kosztować w całkowitym rozrachunku.

Kolejny ważny czynnik na liście wydatków związanych z użytkowaniem auta to zużycie paliwa – stanowi ono aż 20 proc. całkowitych kosztów. Z wyliczeń analityków zajmujących się rynkiem samochodowym wynika nawet, że 1 litr różnicy w spalaniu przez trzy lata eksploatacji oznacza 6 tys. zł oszczędności lub straty – zależy od tego, który model kupi użytkownik i jak dużo będzie jeździć. Wniosek? Warto wybrać auto z oszczędną jednostkę napędową.

Reklama

Koniecznie trzeba też zwrócić uwagę na koszty serwisowania. Część producentów wymaga wizyt w autoryzowanym serwisie co 15 tys. (Toyota lub Hyundai) czy 20 tys. km, inne co 30 tys. km (np. Volkswagen, Opel). Mówiąc wprost: rzadkie wizyty w serwisie to oszczędność. Już sama częstotliwość wymiany oleju ma ogromny wpływ na koszty użytkowania, a – jeśli zdecydujemy się na pakiet przeglądów – można jeszcze dodatkowo je obniżyć.

Który samochód wybrać, a który lepiej odpuścić?

Analitycy Eurotax, czyli firmy szacującej wartość rezydualną aut, sprawdzili które modele miejskie, kompaktowe i klasy średniej są najlepszą inwestycją na przyszłość i gwarantują najkorzystniejsze TCO. Inaczej mówiąc, który model ma najbardziej stabilną wartość i traci najmniej w swojej kategorii rynkowej oraz gwarantuje właścicielowi najniższe łączne koszty użytkowania.

– Wyliczenie wartości rezydualnej wymaga wzięcia pod uwagę wielu czynników. Analizujemy historię modelu, sytuację w konkretnym segmencie rynku czy plany sprzedażowe. Ważne są także liczba autoryzowanych stacji obsługi danej marki czy, oczywiście, cena samochodu – mówi dziennik.pl Paweł Grabarczyk, dyrektor handlowy Eurotaxu.

Reklama

Na potrzeby zestawienia wybrano najpopularniejsze na naszym rynku wersje z wyposażeniem dodatkowym, jakie najchętniej zamawiają Polacy. Roczny przebieg analitycy założyli na poziomie 15 tys. km.

Samochody miejskie

W segmencie samochodów miejskich Eurotax prześwietlił sześć modeli aut. Pod lupę trafił Ford Fiesta, Nissan Micra, Opel Corsa, Renault Clio, Toyota Yaris i Volkswagen Polo. Wynik?

Volkswagen / Mariusz Barwinski

Z wyliczeń, przygotowanych przy wykorzystaniu narzędzia Car Cost Expert wychodzi, że czteroletni Volkswagen Polo 1.0 TSI Trendline, z przebiegiem 60 tys. km, jest wart 55,1 proc. wyjściowej ceny. Jak przekłada się to na pieniądze? Używane Polo można sprzedać za ponad 30 tys. zł.

Z całej szóstki VW zapewnia najniższy łączny koszt użytkowania (utrata wartości + eksploatacja), który wynosi ok. 43 tys. zł. Dalej kolejno sklasyfikowane zostały: Toyota Yaris, Nissan Micra, Renault Clio, Opel Corsa i Ford Fiesta.

Szczegóły w poniższej tabeli:

Marka i model Ford Fiesta Nissan Micra Opel Corsa Renault Clio Toyota Yaris VW Polo
Silnik 1.0 EcoBoost /100 KM 0.9 IGT /90 KM 1.4/90 KM 0.9 TCe /90 KM 1.5 /111 KM 1.0 TSI /95 KM
Wersja Trend Visia+ Enjoy Alize Active Trendline
Cena bazowa (zł) 51 600 53 890 50 550 51 000 54 100 54 890
Wyposażenie dodatkowe  
Klimatyzacja 3800 zł za pakiet Cool&Sound standard standard standard standard standard
Radioodtwarzacz standard standard standard standard standard
Zestaw bluetooth do telefonu standard 2500 zł standard standard standard
Dodatki razem 3800 zł - 2500 zł - - -
Cena auta z wyposażeniem dodatkowym   55 400   53 890   53 050   51 000   54 100   54 890
Cena sprzedaży w 2022 r./wartość 26 353 zł /47,6 % 28 555 /53 % 28 023 /52,8 % 24 907 /48,8 % 28 740 /53,1 % 30 266 /50,1 %
Utrata wartości (po 4 latach i 60 tys. km)   -29 047   -25 335   -25 027   -26 093   -25 360   -24 624
Średnie zużycie paliwa l/100 km 4,1 4,3 5,2 5,0 4,8 4,6
Koszty paliwa 12 594 zł 13 209 15 974 15 360 14 746 14 131
Koszty przeglądów 2253 zł 4234 zł 3049 zł 2075 zł 2387 zł 2070 zł
Części eksploatacyjne 2253 zł 1945 zł 1473 zł 1328 zł 1834 zł 2203 zł
Łączne koszty eksploatacji (zł) 17 400 19 390 20 497 18 763 18 967 18 405
Łączny koszt użytkowania (utrata wartości + eksploatacja; zł)   46 449   44 724   45 524   44 856   44 327   43 029

Samochody kompaktowe

Klasa kompakt to Ford Focus, Hyundai i30, Mazda 3, Toyot Auris i Volkswagen Golf. Wyniki?

dziennik.pl

Najwyższy łączny koszt użytkowania (utrata wartości + eksploatacja) - według wyliczeń Eurotax - zapewni właścicielowi Hyundai i30 (niemal 59 tys. zł/4 lata). Niewiele mniejsze wydatki czekają kierowcę po wyborze Mazdy 3. Toyota Auris i Ford Focus - na poziomie 56 tys. zł. Najmniej pieniędzy pochłonie Volkswagen Golf.

dziennik.pl

Szczegóły w poniższej tabeli:

Marka i model Ford Focus Hyundai i30 Mazda 3 Toyota Auris VW Golf
Silnik 1.0 EcoBoost /125 KM 1.0 T-GDI /120 KM 2.0 Skyactiv-G /120 KM 1.2 Turbo /116 KM 1.0 TSI /115 KM
Wersja Trend Classic Plus Skymotion Premium Trendline
Cena bazowa 75 700 72 800 74 900 80 200 74 790
Wyposażenie dodatkowe  
Alarm 1500 zł S 1720 zł N 1390 zł za pakiet Business
Czujniki parkowania tył 1000 zł N 1475 zł 1700 zł
Koło zapasowe 300 zł S 2090 zł N standard
Dodatki razem 2800 zł 2500 zł 5285 zł 1700 zł 1390 zł
Cena auta z dodatkami  78 500 72 800 80 185 81 900 76 180
Cena sprzedaży w 2022 r./wartość 41 159 /52,4 % 34 995 /48,1 % 42 892 /53,5 % 46 826 /57,2 % 40 694 /53,4 %
Utrata wartości po 4 latach i 60 tys. km (zł) -37 341 -37 805 -37 293 -35 074 -35 486
Śr. spalanie l/100 km 4,8 5,4 5,1 5,2 4,9
Koszt paliwa 14 659 zł 16 492 zł 15 575 zł 15 881 zł 14 965 zł
Koszt przeglądów 2227 zł 2054 zł 2670 zł 2647 zł 1992 zł
Części eksploatacyjne 2239 zł 2560 zł 2197 zł 3016 zł 2384 zł
Łączne koszty eksploatacji (zł) 19 125 21 106 20 443 21 543 19 341
Łączny koszt użytkowania (utrata wartości + eksploatacja; zł) 56 466 58 910 57 736 56 618 54 827

Klasa średnia

Ford Mondeo, Hyundai i40, Opel Insignia, Toyota Auris i Volkswagen Passat – to pięciu przedstawicieli segmentu D, których sprawdził Eurotax. Efekt?

Czteroletni Volkswagen Passat 2.0 TDI Trendline, z przebiegiem 60 tys. km, będzie wart 52,1 proc. wyjściowej ceny. Dla porównania kolejno: Opel Insignia 1.6 CDTI Innovation – 48,1 proc., Hyundai i40 1.7 CRDi Business – 47,2 proc., Toyota Avensis 2.0 D-4D Premium – 43,7 proc., a Ford Mondeo 2.0 TDCi Trend – 41,8 proc. Czyli używanego Passata po czterech latach będzie można sprzedać za większą kwotę niż rywali, różnica może sięgnąć nawet ponad 10 tys. zł.

Volkswagen / www.martinmeiners.de

Jeszcze większe wrażenie robi ponad 20 tys. zł różnicy w łącznych kosztach użytkowania (utrata wartości + eksploatacja). Z obliczeń ekspertów wynika, że najdroższym w utrzymaniu jest Mondeo (prawie 99,5 tys. zł), a najtańszym dla kieszeni kierowcy będzie Passat (79 tys. zł).

Ford / Charlie Magee

Szczegóły w tabeli:

Marka i model Ford Mondeo Hyundai i40 Opel Insignia Toyota Avensis VW Passat
Silnik 2.0 TDCi /150 KM 1.7 CRDi /150 KM 1.6 CDTI /136 KM 2.0 D-4D /143 KM 2.0 TDI /150 KM
Wersja Edition Business Innovation S&S Premium Trendline
Cena bazowa 127 630 116 500 121 050 124 900 116 390
Wyposażenie dodatkowe  
Reflektory LED lub ksenonowe S S 6450 zł 3000 zł 2790 zł za pakiet Business
Nawigacja S 5500 zł 5700 zł 2500 zł
Czujniki parkowania przód/tył S S S 2200 zł 2210 zł
Autoalarm 1450 zł S 990 zł 880 zł 1890 zł
Lakier metalik 2300 zł 2800 zł 2500 zł 2300 zł 2650 zł
Dodatki razem 3750 zł 8300 zł 15 640 zł 10 000 zł 9540 zł
Cena auta z dodatkami  131 380 124 800 136 690 135 780 125 930
Cena sprzedaży w 2022 r./wartość 52 435 /39,9 % 58 912 /47,2 % 65 705 /48,1 % 59 324 /43,7 % 65 656 /52,1 %
Utrata wartości po 4 latach i 60 tys. km (zł)   -78 945   -65 888   -70 985   -76 456   -60 274
Śr. spalanie l/100 km 5,0 4,7 4,5 4,5 4,1
Koszt paliwa 15 240 zł 14 326 zł 13 716 zł 13 716 zł 12 497 zł
Koszt przeglądów 2359 zł 1878 zł 4854 zł 4141 zł 2989 zł
Części eksploatacyjne 2909 zł 2848 zł 2845 zł 3377 zł 3357 zł
Łączne koszty eksploatacji (zł) 20 508 19 052 21 416 21 235 18 842
Łączny koszt użytkowania (utrata wartości + eksploatacja; zł)   99 453   84 940   92 401   97 691   79 116
dziennik.pl