W fabryce silników FCA Powertrain w Bielsku-Białej ruszyła produkcja dwóch nowych turbodoładowanych jednostek benzynowych. Wielkość inwestycji? Wcześniej mówiło się, że w grę wchodzi kwota ok. miliarda zł.  

Nowa gama obejmuje trzycylindrowy jednolitrowy silnik o mocy 120 KM i momencie obrotowym 190 Nm oraz konstrukcję czterocylindrową 1.3 o mocy 150 KM lub 180 KM i momencie obrotowym 270 Nm.

Produkowane w Bielsku-Białej silniki będą montowane w nowym modelu Jeep Renegade (auto przed modernizacją było najpopularniejszym produktem tej marki w Europie), a przed końcem 2018 roku zostaną wprowadzone również w innych samochodach koncernu FCA. W przypadku Renegade mniejsza jednostka będzie współpracować z manualną przekładnią. Silnik 1.3/150 KM będzie początkowo dostępny z dwusprzęgłowym 6-biegowym automatem, dla odmiany 180 KM przewidziano automat o 9 przełożeniach.

- Nowa rodzina silników wykorzystuje najbardziej zaawansowane systemy opracowane przez inżynierów FCA, takie jak - zastosowana po raz pierwszy – technologia MultiAir III, jak również bezpośredni wtrysk z czterema zaworami na cylinder i doładowaniem – powiedział Paolo Pallotti z FCA Powertrain podczas prezentacji nowego Jeepa Renegade na torze testowym w Balocco.

Fabryka silników w Bielsku-Białej podwoi moce produkcyjne

Zdolność produkcyjna nowej i pierwszej, obecnie zainstalowanej linii produkcyjnej w Bielsku-Białej wynosi 200 tys. silników rocznie. Do końca 2019 roku planowane jest uruchomienie drugiej linii – w efekcie moce produkcyjne wzrosną do 400 tys. sztuk rocznie.

Wszystkie silniki są wyposażone w Gasoline Particulate Filter (GPF – filtr cząstek stałych) i zaprojektowane tak, aby współpracowały z elektrycznymi układami napędowymi. - Zastosowane technologie pozwalają jednocześnie na redukcję emisji zanieczyszczeń zgodnie z europejską normą Euro 6D, która będzie obowiązkowa dla producentów samochodów od września 2018 roku - dodał Pallotti.

Będą nowe miejsca pracy?

Nie można wykluczyć, że razem z uruchomieniem drugiej linii produkcyjnej fabryka w FCA Powertrain w Bielsku-Białej zacznie niebawem zwiększać zatrudnienie i szukać nowych pracowników.

Co ciekawe, rąk do pracy brakuje już teraz w zakładzie FCA w Tychach – fabryka samochodów nie może nadążyć z produkcją w związku z nieustającym zapotrzebowaniem na Fiata 500.

FCA Powertrain Poland w Bielsku-Białej zatrudnia 1150 osób i osiąga roczne przychody w wysokości 3,4 mld zł. Wartość eksportu w 2017 roku wyniosła 1,4 mld zł. Od chwili powstania (w 2003 roku) zakład wyprodukował ponad 7 mln silników. Spółka FCA Powertrain Poland była pierwszą fabryką FCA na świecie, która osiągnęła najwyższy poziom (tzw. Gold Level) w programie World Class Manufacturing – będącym zintegrowaną metodologią zarządzania przedsiębiorstwem oraz procesem produkcji według najwyższych światowych standardów.

Fiat Chrysler Automobiles (FCA) to największy producent samochodów w Polsce. Grupa, w skład której wchodzi szesnaście polskich spółek, zatrudnia ponad 9 tys. osób. W 2017 roku 71 proc. produkcji polskich spółek FCA (o wartości około 15,4 mld zł) znalazło odbiorców poza granicami kraju.