Sergio Marchionne, szef koncernu Fiat Chrysler Automobiles (FCA) bardzo poważnie potraktował dzień ogłoszenia planów. Ze sceny przygotowanej w ośrodku testowym Balocco niedaleko Turynu przypomniał swoją rolę w ratowaniu Fiata przed bankructwem, a następnie wliczył zasługi w wyciąganiu znad przepaści Chryslera. Wreszcie rozpiął czarny sweter i, parafrazując Oscara Wilde, odsłonił "dobrze zawiązany" niebieski krawat. Taki widok to rzadkość, a jego założenie zapowiedział już wiosną w Genewie.

"Dobrze zawiązany krawat to pierwszy poważny krok w życiu" - twierdził Oscar Wilde.

Cóż więc ciekawego czeka kierowców, skoro Marchionne założył krawat? Z planów FCA na przyszłość wynika, że głównymi markami w ramach koncernu będą Jeep, Alfa Romeo i Maserati.

Jeep rośnie w siłę. Nowy najmniejszy model

Najpoważniejsze zmiany zaplanowano w Jeepie. Amerykańska marka do 2022 roku zelektryfikuje swoją gamę odchodząc w ten sposób od silników Diesla.

Na rynkach regionu EMEA (Europe, the Middle East and Africa) - do którego zalicza się też Polska - w ciągu najbliższych trzech lat pojawi się 8 hybryd ładowanych z gniazdka i 5 modeli z napędem typu mild-hybrid (jednostka spalinowa wspomagana z silnikiem elektrycznym). Auta będą dostępne z trzecim poziomem autonomiczności.

Do 2022 roku na drogi wyjedzie nowy Jeep Cherokee i Grand Cherokee. Plan przewiduje też debiut drugiej generacji modelu Renagade - w ofercie napędów tego SUV-a przewidziano hybrydę z możliwością ładowania z gniazda (PHEV) oraz napęd całkowicie elektryczny.

Jeep postanowił także wskrzesić słynne niegdyś modele Wagoneer i Grand Wagoneer - auta będą dostępne m.in. z napędem PHEV i staną w ofercie powyżej Grand Cherokee.

Europejskim kierowcom Jeep zaoferuje również zupełnie nowy model SUV mniejszy od Renagade. Z wcześniejszych doniesień wynika, że ten samochód będzie produkowany w fabryce FCA w Pomigliano nieopodal Neapolu (obecnie powstaje tam Fiat Panda).

W efekcie rewolucyjnej przemiany Jeep będzie obecny w każdym segmencie rynku motoryzacyjnego. A sprzedaż w regionie EMEA do 2022 roku ma wzrosnąć do 8,7 mln sztuk (jeszcze w 2017 notowano 6,2 mln).

Co z Fiatem? Panda wróci o Polski?

Fiat ma odgrywać w strukturach FCA skromniejszą rolę. Jak już informowaliśmy wcześniej Punto nie będzie produkowane. W ofercie pozostanie model 500 i Panda. Tipo zostanie skreślony z oferty w krajach UE (CZYTAJ WIĘCEJ>>).

Uruchomienie wytwarzania małego modelu Jeepa w Pomigliano wymusi przeniesienie produkcji Pandy nowej generacji. W tym momencie na celownik FCA trafia fabryka w Tychach - właśnie z Włoch do Polski w 2020 roku miałaby trafić produkcja nowego wcielenia popularnego Fiata.

Nowa generacja 500-ki, której debiut przewidziano na 2021 rok, będzie w Europie dostępna z napędem elektrycznym.

Fiat położy nacisk na Pandę nowej generacji, która wróci do Polski. W rodzinie 500 pojawi się model Giardiniera – pięciodrzwiowy i z większym bagażnikiem.

Forza Alfa Romeo. Dwa nowe modele SUV i auta sportowe

Alfa Romeo planuje do 2022 roku wprowadzić siedem nowych modeli, w tym przywrócić do żywych supersportowe 8C i model GTV. Pierwsze auto dostanie centralnie montowany silnik o mocy 700 KM, który pozwoli na przyspieszenie do 100 km/h w 3 sekundy. GTV to 600 KM, napęd na cztery koła i wnętrze dla czterech osób.

Gama Alfy do 2022 roku wzbogaci się też o nową generację Giuliety oraz o dwa modele SUV – mniejszego i większego niż Stelvio.

Z oferty mają znikać silniki Diesla, a w ich miejsce pojawią się układy zelektryfikowane - dlatego Alfa planuje sześć hybryd ładowanych z gniazdka. W trakcie prezentacji zapowiedziano, że auta z tego gatunku zapewnią ponad 50 km zasięgu w trybie czysto elektrycznym, a przyspieszenie od zera do 100 km/h będzie na poziomie 4 sekund.

Producent zapowiedział też wprowadzenie silników benzynowych wspomaganych elektrycznym turbo - dzięki temu zniknie zjawisko turbodziury, a jednostki mają dostarczyć do 25 proc. więcej mocy.

Włosi skupią się też mocniej na Chinach – tam zaoferują sedana ze zwiększonym rozstawem osi.

Takie zabiegi mają przynieść efekt w postaci 400 tys. sprzedanych aut rocznie do 2022 roku. To oznacza ponad podwójny wzrost ze 170 tys. zakładanych w 2018 roku.

Maserati Alfieri - nowy rywal Porsche

Maserati do 2022 roku wprowadzi mniejszego SUV-a poniżej już sprzedawanego Levante oraz sportowy model Alfieri (jako coupe i kabriolet), które ma rywalizować na rynku z Porsche 911. W obu autach zostanie zastosowany napęd na cztery koła.

Włosi obiecują, że pierwsza nowość powstanie na najlżejszej w klasie platformie; auto zapewni rozkład masy 50/50 i najlepszy w klasie stosunek mocy do masy.

Alfieri będzie bazowym modelem Maserati. Rywal 911 wyjedzie na rynek z ofertą trzech jednostek napędowych w tym jako hybryda plug-in. A najszybsza odmiana od 0 do 100 km/h ma przyspieszać w dwie sekundy.