Fabryka Fiat Chrysler Automobile w Tychach może mieć powody do świętowania historycznego sukcesu. Po 11 latach produkcji z taśmy śląskiego zakładu FCA zjechał dwumilionowy Fiat 500 obecnej generacji (łącznie ponad 6 mln fiatów 500 obu generacji). Jubileuszowy model to 500 Collezione - sercem aut jest dwucylindrowy, doładowany benzynowy silnik 0,9 TwinAir o mocy mocy 85 KM. Samochód trafi na rynek włoski.

Z danych FCA wynika, że pierwszy kwartał 2018 roku był dla Fiata 500 najlepszym w historii - na świecie sprzedano prawie 60 tys. sztuk tego modelu. Dominuje w ośmiu krajach, w pierwszej trójce jest w sześciu. 80 proc. aut trafia poza rynek włoski. Tylko Niemcy kupili do tej pory ponad 200 tys. sztuk fiata 500 z Polski.

2 mln Fiatów 500 z fabryki w Tychach

Przypominamy, że pokazany pierwszy raz wiosną w Genewie nowy, specjalny model 500 Collezione jest produkowany w Tychach zarówno w wersji hatchback, jak i bardziej ekskluzywnej wersji cabrio. Auto stylistycznymi detalami (chromowane wykończenia na zderzaku przednim, masce silnika i obudowach lusterek) nawiązuje do pierwowzoru, który zadebiutował ponad 60. lat temu.

500 Collezione występuje w dwukolorowym zestawieniu Primavera (biało-szara) i Acquamarina (biało-zielona). Do tego każde auto jest ozdobione szaro-biało-szarym pasem i jeździ na 16-calowych stylowych kołach.

Deska rozdzielcza nawiązuje do koloru nadwozia: biała w zestawieniu z dwukolorowym lakierem Primavera i zielona w połączeniu z dwukolorową Acquamariną. Do wnętrza dobrano świeże kolory, dwukolorowe fotele z szarym siedziskiem w paski i górą w kolorze kości słoniowej, z haftowanym na wysokości ramion logo 500. Dywaniki zdobi haftowane logo Collezione.

Na zamówienie dostępne jest radio Uconnect z siedmiocalowym ekranem dotykowym, które umożliwia integrację z Apple CarPlay i Android Auto oraz wbudowana nawigacja z mapami Tom-Tom. Fiat oferuje też nagłośnienie Beats Audio.

4 lipca 1957 roku w Turynie "przyszedł na świat" Fiat 500 - mały wielki samochód, który stał się symbolem masowej motoryzacji. Pierwszego fiacika sprzedano w liczbie ponad 4 mln sztuk. Samochód chwytał za serce nie tylko stylem, ale i rozwiązaniami, które zmieściły się w niecałych 3 m auta.

Fiat 500 od 2007 roku cieszy się ogromną popularnością. Ogółem w 2017 roku w Tychach powstało ponad 200 tys. egzemplarzy modelu 500, w tym 179 tys. Fiatów 500 oraz 22 tys. sztuk Abartha 500 ("pięćsetek" wyprodukowano ok. 3 tys. więcej niż rok wcześniej, a Abarthów 500 ok. 4,5 tys.). Dziennie z linii produkcyjnej zjeżdża ponad tysiąc aut. Oprócz samochodów z rodziny 500 w Tychach powstaje też Lancia Ypsilon.

Od 2007 roku, czyli od momentu rozpoczęcia produkcji Fiata 500 samochody z Tychów znalazły odbiorców w około 100 krajach świata. Najwięcej wyeksportowano do Włoch, Wielkiej Brytanii, Francji, Niemiec, Hiszpanii, Holandii i Japonii. Produkowane w Polsce auta trafiły też np. do Chin, Wietnamu czy Algierii.

Panda wróci do Polski? Decyzja 1 czerwca

W czasie salonu samochodowego w Genewie na specjalnie zorganizowanej konferencji szef FCA Sergio Marchionne zapytany o plany związane z fabryką w Tychach i powrót Pandy do polskiego zakładu stwierdził:

– To część dyskusji, jaką prowadzimy. Za każdym razem kiedy tylko mam okazję rozmawiać z prasą podkreślam, że jestem pełen podziwu dla tej fabryki i ludzi tam zatrudnionych – usłyszeliśmy. – Sądzę, że wykonali niesamowitą robotę - przez ostatnie 15 lat produkowali samochody o wyjątkowej jakości. Z całego serca mam nadzieję, że 1 czerwca, kiedy ujawnimy plany będziemy mogli powiedzieć coś istotnego o fabryce w Tychach, o jej przyszłości – uciął Marchionne.