Poczta Polska inwestuje w bankowozy klasy B. Flota 226 nowych opancerzonych samochodów posłuży do transportu kosztowności. Państwowa firma zdecydowała się na leasing tych pojazdów. Jak będą chronione drogocenne ładunki?

Wiadomo, że wszystkie elementy nowych pojazdów będą "uzbrojone" zgodnie z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu MSWiA - auta otrzymają opancerzenie klasy FB2 oraz kuloodporne szyby w klasie BR2. W razie zniszczenia opon ewakuację mają ułatwić specjalne wkładki w kołach - dzięki nim można oddalić się z miejsca zagrożenia na co najmniej 15 km z prędkością 50 km/h.

Przedział do przewozu wartościowych rzeczy (np. pieniędzy) przewidziano z tyłu pojazdu i oddzielono od kabiny stalową przegrodą. Na dostęp do ładowni pozwalają dwuskrzydłowe tylne drzwi oraz odsuwane drzwi wewnątrz kabiny konwojentów. Po ich otwarciu włącza się automatycznie oświetlenie trezora lampami LED.

W przegrodzie zamontowano wrzutnię typu zsypowego, dzięki której można ograniczyć korzystanie z wewnętrznych drzwi przesuwnych - to dla bezpieczeństwa pracy konwojentów. Przedział ładunkowy wyposażono w stalowe stelaże przystosowane do przewozu toreb bankomatowych. Regulowane pasy mają zabezpieczać worki z gotówką przed przemieszczaniem podczas jazdy.

Wszystkie drzwi bankowozu są sterowane niezależnie przez ekipę konwojentów ze specjalnej konsoli, umieszczonej na desce rozdzielczej. Tylne wejście blokuje zamek klasy A z trzypunktowym ryglowaniem (spełnia wymogi normy PN-EN 1300).

Zgodnie z rozporządzeniem MSWiA auto wyposażono w elektroniczne systemy zabezpieczenia, takie jak m.in. immobiliser, układ alarmowy, sygnalizację napadu, system śledzenia lokalizacji pojazdu itp. Ze względu na zamontowanie stałych pancernych szyb auto jest wyposażone w specjalny system klimatyzacji i wentylacji wnętrza.

Zamówione przez Pocztę Polską bankowozy powstają na bazie modelu Citroen Jumper 35 L1H1 ze 130-konnym silnikiem 2.0 BlueHDI. Za zabudowę odpowiada firma Carpol z Grodziska Mazowieckiego.

Francuska marka chwali się, że zwycięstwo w przetargu to niejedyny kontrakt jaki zrealizował dla Poczty Polskiej. Grupa PSA do tej pory przekazała łącznie ponad 2 tys. różnych aut.