Najbliższe pięć lat ma być czasem turbo przyspieszenia w Volkswagenie. Niemiecka marka zamierza skierować zastępy inżynierów do rozwijania produkcji opartej na wykorzystaniu modułowych platform konstrukcyjnych, na których powstaną zupełnie nowe modele samochodów. A najważniejszą zmianą w działalności firmy będzie wprowadzenie na rynek aut elektrycznych.

Radykalne posunięcia potrzebują gotówki, dlatego marka Volkswagen w latach 2018-2022 zainwestuje na całym świecie 22,8 mld euro (niemal 100 mld zł). Na wyłożenie takiej kwoty pozwoli uchwalony w Wolfsburgu pakiet inwestycyjny.

Ponad połowę pieniędzy ze skarbca - 14 mld euro - Volkswagen zainwestuje w Niemczech. Na pierwszy ogień trafi fabryka w Zwickau - zakład zostanie rozbudowany na potrzeby produkcji samochodów elektrycznych. Ta operacja pochłonie miliard euro.

Przypominamy, że jeszcze w końcowej fazie istnienia byłego NRD zakład w Zwickau od 1989 roku produkował Trabanta 1.1 z silnikiem na licencji Volkswagena. Teraz powstaje tam Golf i Passat, a po modernizacji VW przestawi fabrykę na seryjną produkcję przyszłych aut elektrycznych skonstruowanych na bazie nowej platformy modułowej (MEB). W 2020 roku na rynku pojawi się Volkswagen I.D. - pierwszy z serii "elektryków" nowej generacji.

- MEB to technologia stworzona do produkcji bezemisyjnych pojazdów przyszłości. Dzięki niej Volkswagen będzie mógł zaoferować samochody elektryczne o zasięgu 400-600 km, których akumulatory będzie można ładować w bardzo krótkim czasie, dobrze wyposażone i dostępne w cenie porównywalnych aut osobowych z silnikiem Diesla - zapowiedział dziennik.pl Tomasz Tonder, szef biura prasowego VW.

Stosując MEB Volkswagen będzie mógł obniżyć emisję CO2 całej gamy. Początkowo w Europie i w Chinach, a potem także w USA. W sumie nowy modułowy zestaw do konstrukcji aut elektrycznych pozwoli na produkcję samochodów od modeli kompaktowych po 7-miejscowe vany i SUV-y.

Milion elektrycznych aut w 2025 roku

Wiadomo, że nowa generacja pojazdów zadebiutuje niemal jednocześnie na rynkach Europy, w Chinach i USA. Niemiecka firma przewiduje, że w 2020 roku, wraz z rozpoczęciem sprzedaży Volkswagena I.D., produkcja wyniesie 100 tys. samochodów. A w 2025 roku zaplanowano produkcję co najmniej miliona elektrycznych aut. Swój udział w historycznej przemianie VW będzie miała polska fabryka niemieckiego koncernu.

- Odlewnia Volkswagen Poznań uzyskała zlecenie na produkcję obudowy przekładni dla modułowej platformy podłogowej MEB do budowy samochodów elektrycznych - powiedziała dziennik.pl Dagmara Prystacka, szefowa biura prasowego VW Poznań.

Produkcja jednego z kluczowych elementów w tego rodzaju autach ruszy jesienią 2018 roku. Rocznie w wielkopolskim zakładzie ma powstawać 500 tys. odlewów. Do tej pory w odlewni Volkswagen Poznań zainwestowano 370 mln euro, a to nie koniec. Zakład uzyskał już zgodę na kolejne inwestycje o wartości średnio 20 mln euro rocznie, przez okres kolejnych pięciu lat.

Golf VIII generacji w mateczniku VW. Silniki z Polski

Volkswagen w całym pędzie do elektromobilności nie zapomina jednak o konwencjonalnych samochodach. Golf i Passat, których miejsce w Zwickau zajmą elektrowozy zostaną przeniesione do fabryk w Wolfsburgu i Emden.

W rodzimy zakład Volkswagen zainwestuje 2,9 mld euro - pieniądze pomogą między innymi uruchomić produkcję Golfa nowej 8. generacji. Emden z puli niemal 23 mld euro dostanie 1,1 mld euro i od końca 2018 roku rozpocznie się tam produkcja aut z rodziny Passata.

Silniki do tych samochodów dostarczy fabryka Volkswagen Motor Polska w Polkowicach. Już w 2019 roku w zakładzie na Dolnym Śląsku zostanie uruchomiona produkcja jednostek wysokoprężnych 2.0 TDI najnowszej generacji i głównych komponentów w technologii MDB evo (m.in. wałów korbowych, korbowodów, bloków silnika czy głowic).

- Inwestycje związane z wybudowaniem nowej linii montażu oraz przezbrojeniem istniejących linii obróbki mechanicznej wyniosą w sumie około 100 mln euro - powiedział dziennik.pl Michał Popławski, rzecznik Volkswagen Motor Polska. - Prace już się rozpoczęły i potrwają dwa lata - dodał.

Do tej pory niemiecki koncern zainwestował w zakład Volkswagen Motor Polska w Polkowicach ponad 500 mln euro.

Zakłady w Pamplonie w Hiszpanii, w Palmeli w Portugalii oraz w Bratysławie na Słowacji przygotowują się do uruchomienia produkcji innych aut skonstruowanych w oparciu o modułową platformę MQB. W fabrykach w Meksyku, USA, w Ameryce Południowej oraz w Rosji będą powstawać nowe SUV-y dostosowane do potrzeb tamtejszych rynków.