Początek lat 80. Polski Fiat 126p potrzebuje następcy. Zadanie opracowania nowego modelu samochodu małolitrażowego zlecono Ośrodkowi Badawczo-Rozwojowemu Fabryki Samochodów Osobowych (późniejszy BOSMAL) w Bielsku-Białej. Zespołem konstruktorów kierował właśnie Wiesław Wiatrak.

W 1981 roku ruszyły prace nad pojazdem. Plany konstrukcyjne były gotowe w lutym 1982 roku. A na wiosnę 1983 roku zespół Wiatraka zaprezentował pierwszy gotowy model nowego małolitrażowego auta - pojawił się Beskid z pierwszym wówczas na świecie jednobryłowym nadwoziem.

Trzydrzwiowa karoseria prototypu od początku do końca mierzyła 3235 mm. Beskid był o 11 cm szerszy i 8 cm dłuższy od Malucha - większe wymiary przełożyły się na lepszą przestronność w porównaniu do auta, które miał zastąpić. Hatchback Wiatraka pod względem obszerności wnętrza był porównywalny z Polonezem i miał pomieścić 5 osób (rozstaw osi 2150 mm).

Autorem stylistyki sylwetki był Krzysztof Meissner z warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Opracowana na bazie profilu skrzydła samolotowego bryła nadwozia swym aerodynamicznym kształtem wyraźnie dystansowała produkowane w tym czasie kanciaste auta małolitrażowe. Beskid w latach 80. był konstrukcją wręcz awangardową.

Co więcej, klinowa sylwetka w połączeniu z rozwiązaniami konstrukcyjnymi (płaska podłoga, spoiler połączony z maską silnika) zaowocowały niskim współczynnikiem oporu powietrza (Cx wynosił jedynie 0,29). Opływowy kształt sprawiał, że pojazd zużywał ok. 4 l benzyny na 100 km. Badania aerodynamiczne przeprowadził Instytut Lotnictwa.

Beskid początkowo był napędzany 2-cylindrowym silnikiem fiata 126p o pojemności 594 ccm oraz mocy niemal 28 KM. Później pod maskę trafił także 2-cylindrowiec, ale o pojemności 703 ccm i mocy ok. 30 KM.

W 1987 roku powstał Beskid III generacji. Co ciekawe, w konstrukcji tego auta przewidziano możliwość montowania dwóch zespołów napędowych - wzdłużnego z dwucylindrowym silnikiem i czterobiegową skrzynią lub czterocylindrową jednostką o większej pojemności i pięciobiegową przekładnią (zabudowa poprzeczna). W zależności od napędu samochód ważył 710 lub 750 kg. Bagażnik mógł pomieścić od 260 l do 825 l pakunków. 

Prace nad Beskidem zakończono w 1987 roku, gdy pojawiły się plany wprowadzenia do produkcji nowego modelu Fiata - Cinquecento.

Trudno powiedzieć, czy Beskid "zainspirował" konstruktorów wprowadzonego do sprzedaży w latach 90. Renault Twingo, które miało w stylizacji nadwozia wiele cech wspólnych z polskim autem. Faktem jest, że pojazd wymyślony przez inżyniera Wiatraka utknął w fazie prototypu, a francuska marka wyprodukowała setki tysięcy Twingo pierwszej generacji.

Wiesław Wiatrak urodził się w Krakowie. Ukończył tamtejszą politechnikę. Po studiach konstruował silniki motocyklowe. Przez znaczną część życia związany był z Bielskiem-Białą, gdzie kierował pracą w ośrodku badawczo-rozwojowym Fabryki Samochodów Małolitrażowych "BOSMAL". Zajmował się m.in. wdrożeniem Syreny Bosto oraz modernizacją Fiata 126p. Na koncie miał kilkanaście patentów. Stworzył m.in. projekt ekologicznego sposobu pozyskiwania energii z węgla.

Na poniższym filmie za kierownicą Beskida jego główny konstruktor Wiesław Wiatrak.