W ciągu pierwszych ośmiu miesięcy 2017 roku skradziono w Polsce ponad 8,3 tys. aut - wynika z danych Komendy Głównej Policji do których dotarł dziennik.pl. A wśród najczęściej kradzionych samochodów są modele producentów z Niemiec, Japonii i USA. Liczby za 2016 roku mówią o 15 229 skradzionych pojazdach - z matematyki wynika, że w ciągu ośmiu miesięcy tego roku złodzieje ukradli już ponad 54 proc. tego co przez cały zeszły rok. Dlatego można pokusić się o prognozowanie mniejszej liczby utraconych osobówek na koniec 2017 r.

I choć z policyjnych statystyk wynika, że z roku na rok liczba skradzionych aut spada, to wcale nie musi oznaczać przytępienia złodziejskiego procederu. Przestępcy przestali się rozdrabniać i coraz częściej polują na "grube ryby", czyli pojazdy na których po jednorazowym strzale zarabiają szybciej i więcej.

Dziś dzięki elektronice hurtowo pakowanej w samochody złodzieje nie muszą wyłamywać zamków, brudzić sobie rąk. Dzięki rozwojowi nowych technologii drogie auta marek premium (Audi, BMW, Mercedes) czy tak popularne w Polsce modele Volkswagena (passat, golf) i samochody firm japońskich (Mazda, Honda, Toyota) znalazły się w zasięgu amatorów cudzej własności. Zabezpieczenia producentów właściwie nic nie dają, a wręcz ułatwiają zadanie - tak jest w przypadku upowszechnienia technologii keyless - bezkluczykowego otwierania i uruchamiania pojazdu.

W Polsce ostatnio notuje się coraz więcej przypadków kradzieży aut wyposażonych w to udogodnienie. Jeden z najświeższych przykładów wykorzystania rozwiązania umożliwiającego przechwycenie częstotliwości radiowej kluczyka oraz odbiornika montowanego w aucie zanotowała policja na Dolnym Śląsku.

Przestępcy uderzyli ok. trzeciej w nocy, kiedy właściciel BMW serii 5 spał w najlepsze. Auto warte 180 tys. zł wyparowało spod domu. Policjanci stwierdzili jednoznacznie - samochód skradziono metodą na "walizkę". O co chodzi?

Otóż amatorzy cudzej własności najczęściej wykorzystują fakt, że właściciele aut zostawiają kluczyki swoich pojazdów na parapecie okna lub w pobliżu drzwi wejściowych od domu (kluczyki w kieszeni właściciela siedzącego np. w restauracji także są łatwym celem). Przestępcy - przynajmniej dwóch - posługują się skanerem, transmiterem sygnału, wzmacniaczem oraz odpowiednią walizką, dzięki której odbiornik samochodu identyfikuje ją jako kluczyk.

Jeden z szajki musi znaleźć się blisko kluczyka (np. zakraść się pod okno, usiąść w tej samej restauracji dwa stoliki dalej od właściciela auta), a drugi w tym samym czasie pociąga za klamkę upatrzonego samochodu. Auto wysyła żądanie przesłania kodu, sygnał ten jest wzmacniany przez złodziejskie urządzenie i przesyłane do kluczyka. Sygnał przez drugie urządzenie (spod okna domu) trafia do kluczyka, a ten odsyła żądany kod, który tą samą drogą trafia do auta, które staje otworem przed przestępcą.

Podobna procedura jest powtarzana przy uruchamianiu silnika. Wystarczy wsiąść i odjechać. I właśnie tak skradziono BMW widoczne na zdjęciach. Zasięg wzmocnionego sygnału może sięgać nawet 800 metrów.

Szczęście w nieszczęściu dla okradzionego mundurowi po kilku godzinach odnaleźli auto, w dziupli na jednej z posesji w powiecie legnickim. Zaskoczeni sprawcy byli w trakcie rozbierania na części skradzionego BMW. Do paki trafiło dwóch mężczyzn w wieku 24 i 27 lat (za kradzież grozi kara pozbawienia wolności do lat 5, natomiast za kradzież z włamaniem do lat 10).

Jak nie dać się "wynieść w walizce"?

Policja ostrzega właścicieli pojazdów z systemem keyless, aby odpowiednio zabezpieczali kluczyk bezprzewodowy do swojego auta.

- W trakcie przebywania w domu powinien on znajdować się jak najdalej od ścian zewnętrznych, wejścia do domu, najlepiej w izolowanej strefie - metalowym pudełku lub zawinięty w folię aluminiową - tak, aby uniemożliwić przechwycenie sygnału emitowanego przez kluczyk - radzi asp. szt. Wojciech Jabłoński z wydziału prasowego dolnośląskiej policji.

Każde auto w kilka sekund

Obrazem tego, jak dziurawy może być system keyless mający ułatwić nam życie, są wyniki testów zabezpieczeń samochodowych przeprowadzonych przez niemiecki automobilklub ADAC. Jego eksperci za kilkaset euro zbudowali urządzenie do przechwytywania sygnału z kluczyka i wypróbowali je w praktyce.

Oto lista aut, które specjaliści ADAC otworzyli w kilka sekund - "X" oznacza, że obie próby wypały "pozytywnie". Złodzieje także to potrafią:

Marka

Model

Rocznik

Złodziej otworzy drzwi bez "twojego" kluczyka

Złodziej uruchomi silnik bez "twojego" kluczyka
i odjedzie autem

Alfa Romeo

Giulia

4/2016

X

X

Audi

Q2

5/2016

X

X

 

A3

10/2015

X

X

 

A4

9/2015

X

X

 

A4 Avant

9/2015

X

X

 

A5

5/2016

X

X

 

A6

9/2014

X

X

 

A6 allroad

1/2012

X

X

 

R8

12/2015

X

X

 

SQ7

3/2016

X

X

 

TTS

12/2014

X

X

BMW

225xe

7/2016

X

X

 

318i

10/2015

X

X

 

318d

8/2016

X

X

 

520d

11/2016

X

X

 

640d

1/2016

X

X

 

730d

8/2015

X

X

 

740

5/2015

X

X

 

740d

3/2016

X

X

 

i3*

9/2014

Auto nie ma w wyposażeniu Keyless Open

X

 

i3 94 Ah

7/2016

X

X

 

I3 94 Ah

5/2016

X

X

 

X1

11/2015

X

X

 

X1 SDrive 18d

6/2016

X

X

Citroen

DS4 CrossBack

11/2015

X

X

 

C3 Pure Tech

11/2016

X

X

 

C4 Picasso

7/2014

X

X

 

C4 Picasso HDI

5/2014

X

X

 

Spacetourer

8/2016

X

X

Fiat

124 Spider

5/2016

X

X

Ford

Eco-Sport

10/2015

X

X

 

Edge

5/2016

X

X

 

Focus RS

4/2016

X

X

 

Galaxy

5/2014

X

X

 

Mustang

9/2015

X

X

 

S-Max

11/2015

X

X

Honda

HR-V

6/2015

X

X

Hyundai

i10

11/2016

X

X

 

i30

4/2015

X

X

 

i30 1.4 T-GDI

1/2017

X

X

 

iX35 Fuel Cell

6/2015

X

X

 

i40

4/2016

X

X

 

Santa Fé

8/2015

X

X

Infiniti

Q30

4/2016

X

Auto nie ma w wyposażeniu Keyless Start

Jaguar

F-Pace

6/2016

X

X

KIA

Niro Hybrid

7/2016

X

X

 

Optima

11/2015

X

X

 

Optima

8/2016

X

X

 

Optima Plugin-Hybrid

10/2016

X

X

LandRover

Discovery

6/2016

X

X

 

RangeRover Evoque

9/2015

X

X

Lexus

RX 450h

12/2015

X

X

Mazda

3 Skyactive

4/2016

X

X

 

CX-5

3/2015

X

X

Mercedes

E 220d

12/2015

X

X

 

E 220d T-Modell

8/2016

X

X

MINI

Clubman

8/2015

X

X

 

Cooper S Cabrio

4/2016

X

X

Mitsubishi

Outlander

5/2016

X

X

 

Outlander

12/2013

X

X

 

Space Star

3/2016

X

X

Nissan

Leaf

5/2012

X

X

 

Leaf

5/2016

X

X

 

Navara

11/2016

X

X

 

Qashqai

02/2016

X

X

 

Qashqai+2

11/2013

X

X

Opel

Ampera

3/2012

X

X

 

Astra

4/2016

X

X

Peugeot

508 SW

5/2012

X

X

 

3008

10/2016

X

X

Renault

Captur

3/2016

X

X

 

Clio

10/2016

X

X

 

Kadjar

5/2015

X

X

 

Megane

1/2016

X

X

 

Megane Grandtour

8/2016

X

X

 

Scenic

10/2016

X

X

 

Talisman

12/2015

X

X

 

Talisman Grandtour

5/2016

X

X

 

Traffic

11/2015

X

X

Seat

Ateca

5/2016

X

X

Skoda

Kodiaq

11/2016

X

X

 

Octavia

12/2015

X

X

 

Octavia

2/2016

X

X

 

Superb 1.6 TDi

12/2015

X

X

SsangYong

Tivoli XDi

9/2015

X

X

Suzuki

SX4 S-Cross

7/2016

X

X

 

Baleno

4/2016

X

X

 

Vitara

9/2015

X

X

Subaru

Levorg

8/2015

X

X

Tesla

Model S P85

11/2014

X

X

Toyota

C-HR 1.8 Hybrid

11/2016

X

X

 

Mirai

2/2016

X

X

 

Prius

10/2007

X

X

 

Prius 1.8 Hybrid

1/2016

X

X

 

RAV4

12/2015

X

X

 

Verso

7/2015

X

X

Volvo

V40

5/2016

X

X

 

S90

6/2016

X

X

 

S90 D5

9/2016

X

X

 

V90 D5

9/2016

X

X

 

XC90 T8

12/2016

X

X

Volkswagen

Golf 7 TSI

08/2015

X

X

 

Golf 7 GTD

10/2013

X

X

 

Golf 7 GTD

12/2016

X

X

Passat GTE

11/2016

X

X

 

Tiguan

3/2016

X

X

 

Tiguan

7/2016

X

X

 

Touran 5T

12/2015

X

X