Fabryka Fiat Chrysler Automobile w Tychach może mieć powody do zadowolenia. Koncern FCA przekroczył liczbę 2 mln wyprodukowanych egzemplarzy modelu 500 nowej generacji (łącznie ponad 6 mln fiatów 500 obu generacji).

Jubileuszowy, dwumilionowy model to 500S polakierowany na czerwono. Sercem auta jest dwucylindrowy, doładowany benzynowy silnik 0,9 TwinAir o mocy 105 KM. Samochód trafi do Niemiec - nowa właścicielka ma na imię Melania i pracuje jako przedszkolanka w Monachium.

500S wyróżnia się zawadiackim wyglądem - to najbardziej sportowe wcielenie kultowego już Fiata. Ma zmienione zderzaki z wbudowanymi światłami przeciwmgielnymi z przodu, nakładki progowe i spojler z tyłu. Nadkola wypełniają 16-calowe alufelgi polakierowane na czarny matowy kolor. W środku fiat 500S skrywa rozbudowany system Beats Audio by Dr. Dre. Łączna moc to 440 Watt, zaś 8-kanałowy cyfrowy wzmacniacz potrafi dać dźwięk na podobieństwo nagrań studyjnych.

4 lipca 1957 roku w Turynie "przyszedł na świat" Fiat 500 - mały wielki samochód, który stał się symbolem masowej motoryzacji. Pierwszego fiacika sprzedano w liczbie ponad 4 mln sztuk. Samochód chwytał za serce nie tylko stylem, ale i rozwiązaniami, które zmieściły się w niecałych 3 m auta.

Włoski producent 4 lipca 2007 roku przestawił światu fiata 500 nowego tysiąclecia, który powstaje od samego początku w fabryce w Tychach.

10 lat produkcji w Tychach i 2 mln sprzedanych fiatów 500

Samochód cieszy się niesłabnącą popularnością. Z fabryki w Tychach trafia na rynki ponad 100 krajów (poza amerykańskim) i jest najczęściej kupowanym autem w swoim segmencie w Europie. Dominuje w ośmiu krajach, w pierwszej trójce jest w sześciu. 80 proc. aut trafia poza rynek włoski. Tylko Niemcy kupili do tej pory ponad 200 tys. sztuk fiata 500 z Polski.

Fiat 500 jest ulubionym miejskim samochodem Niemców. Cieszy się tam ogromnym powodzeniem, pokonując nawet bezpośrednich rodzimych konkurentów. W 2017 roku odnotował najszybszy wzrost udziału w rynku w tym kraju wśród top 10 aut segmentu A.

Teraz z okazji 60. urodzin oryginalnego fiata 500 śląski zakład dostał zlecenie produkowania nowej wersji o nazwie Anniversario - odmiana specjalna jest hołdem dla pierwowzoru, i występuje już jako hatchback i kabriolet z materiałowym dachem. Ten samochód również trafi do ponad 100 krajów.

W Polsce przewidziano silnik benzynowy 1.2/69 KM. Taki urodzinowy fiacik 500 ma od 0 do 100 km/h przyspieszać w 12,9 sekundy. Spalanie w cyklu mieszanym producent obiecuje na poziomie 4,9 l/100 km. Wersja z systemem Start&Stop jest ponoć bardziej ekonomiczna - powinna spalać 4,7 l na setkę. Ceny Fiata 500 Anniversario zaczynają się od 50 900 zł.

Tyska fabryka FCA, w której produkcji dominuje fiat 500, w ubiegłym roku wyprodukowała blisko 273,8 tys. aut (w tym ponad 193,7 tys. egzemplarzy tego modelu, w tym ponad 17,8 tys. spokrewnionego z "pięćsetką" modelu abarth 500). W tym roku firma spodziewa się utrzymania produkcji na zbliżonym poziomie.

Według wcześniejszych informacji, w minionych ponad trzech latach tyska fabryka FCA zainwestowała ok. 180 mln euro w przygotowanie nowych wersji trzech wytwarzanych w Tychach modeli - fiata i abartha 500 oraz lancii ypsilon. Przy utrzymującym się stabilnym popycie na te modele spółka spodziewa się również ustabilizowania wielkości produkcji.

Wśród wprowadzonych w 2016 r. w Tychach nowości pojawił się fiat 500 Sport, a także ekskluzywna wersja Riva, gdzie artystyczne elementy wyposażenia wnętrza wykonywane są ręcznie, a w kokpicie zastosowano drewno mahoniowe.

A oto jak powstał dwumilionowy fiat 500. ZOBACZ WIDEO...