Volkswagen polo nowej generacji ujawniony. Obok golfa to kluczowy model dla niemieckiego producenta i jeden z najpopularniejszych małych kompaktowych samochodów na świecie. Wystarczy powiedzieć, że do tej pory sprzedano 14 mln sztuk, a uwzględniając wszystkie inne wersje bazujące na polo, ponad 16 milionów.

Niemiecki producent twierdzi, że najnowszy model ma wszystkie cechy potrzebne do osiągnięcia sukcesu. Listę przymiotów otwiera zupełnie nowa stylistyka - projektanci postawili na ostre linie, które tną płaskie powierzchnie karoserii. Wizualnie polo szóstej generacji zdaje się stać pewniej i szerzej na jezdni. Spostrzeżenie potwierdzają pomiary.

Nowy volkswagen polo wielkości golfa

Najnowsze polo pod każdym względem jest większe od starego. Auto urosło o 94 mm i ma teraz 4053 mm długości. Oznacza to też, że polo w niewyobrażalnym tempie goni golfa - czwarta generacja kompaktu produkowana do 2003 roku mierzyła przecież 4,15 m.

Co istotne pod względem szerokości i rozstawu osi nowy VW polo prześcignął i poprzednika i golfa IV - te wymiary to odpowiednio: 1751 mm i 2564 mm (tabela dla porównania niżej). W efekcie kierowca i pasażerowie mogą liczyć na lepszą przestronność oraz wyższy komfort podróży. Także bagażnik stał się obszerniejszy - jego pojemność wzrosła z 280 do 351 litrów (330 l golf IV).

 

VW polo VI generacji (2017)

VW polo V generacji (2009)

VW golf IV
(1997-2003)

Długość (mm)

4053

3972

4149

Szerokość

1751

1682

1735

Wysokość

1446

1453

1439

Rozstaw osi

2564

2470

2511

Rozstaw kół z przodu

1525

1463

1513

Rozstaw kół z tyłu

1505

1456

1494

Przestrzeń na głową z przodu

1019

1004

1014

Przestrzeń na głową z tyłu

964

943

955

Pojemność bagażnika

351 l

280 l

330 l

Nowe polo naszpikowane techniką

Wiadomo, że oprócz trzech tradycyjnych wersji wyposażenia Trendline, Comfortline i Highline dostępne będą wersja specjalna polo beats (m.in. z systemem dźwiękowym o mocy 300 wat) oraz sportowa, topowa wersja polo - GTI (z silnikiem 2.0 TSI o mocy 200 KM).

Już najtańsza odmiana Trendline jest wyposażona seryjnie w światła do jazdy dziennej LED z funkcją oświetlania drogi do auta i do domu, ogranicznik prędkości oraz w system monitorowania otoczenia Front Assist z funkcjami hamowania awaryjnego w mieście oraz rozpoznawania pieszych.

Auto będzie można "dozbroić" w systemy asystujące znane z modeli z wyższych segmentów (golfa czy passata). Z listy bajerów można zażyczyć sobie aktywny tempomat ACC, teraz działający do prędkości 210 km/h.

Nowością w polo są m.in. asystent zmiany pasa ruchu eliminujący martwe pole z systemem wspomagającym wyjazd tyłem z miejsca parkingowego, częściowo automatyczny system Park Assist wspomagający wyjazd z miejsca parkingowego oraz funkcją awaryjnego hamowania podczas manewrowania autem. Ostatnie rozwiązanie powinno chronić automatycznie przed uszkodzeniami samochodu na parkingu kiedy np. kierowca się zagapi.

Na życzenie polo można wyposażyć - i to także jest nowość - w bezkluczykowy system otwierania/zamykania drzwi i uruchamiania silnika.

Co ważne, do nowego polo - jako do pierwszego Volkswagena i pierwszego auta koncernu Volkswagen w ogóle - jest dostępny wyświetlacz Active Info Display nowej generacji. Producent zamiast tradycyjnych zegarów analogowych oferuje cyfrowy kokpit - to jest nowość w tej klasie samochodów. Polo będzie również wyposażone w najnowsze systemy multimedialne z ekranami o przekątnej od 6,5 do 8,0 cali.

Volkswagen do nowego polo przewidział 14 lakierów, 12 rodzajów obręczy kół w rozmiarach od 14 do 18 cali (niektóre lakierowane w kontrastowym kolorze) i 12 fasonów tapicerek plus panele do podrasowania wystroju wnętrza.

Z listy dodatków można też zażyczyć sobie całkowicie LED-owe reflektory, diodowe lampy tylne czy automatyczną klimatyzację z czujnikami wilgotności i słońca oraz z filtrem antyalergicznym. Dostępne są też bezprzewodowy system ładowania smartfonów (w opcji z indukcyjnym połączeniem z anteną zewnętrzną), zawieszenie Sport Select z regulowaną sztywnością amortyzatorów oraz największy dach panoramiczny, jaki jest oferowany do samochodów tej klasy.

Nowy silnik na gaz ziemny

Silniki? Moc od najtańszych 65 KM do zrywnych 150 KM. Po raz pierwszy polo będzie można kupić na niektórych rynkach z silnikiem zasilanym gazem ziemnym - pod maską takiego auta będzie pracować specjalnie opracowana nowa jednostka 1.0 TGI o mocy 90 KM. Poza tym do wyboru będą cztery silniki benzynowe i dwa diesle, wszystkie wyposażane seryjnie w system Start-Stop oraz odzyskiwania energii hamowania. Silniki o mocy 95 KM i większej mogą współpracować z automatyczną, dwusprzęgłową skrzynią biegów DSG.

W Polsce przedsprzedaż nowego volkswagena polo rozpocznie się w czwartym kwartale 2017 roku. Na niemieckim rynku najtańszy model kosztuje od ok. 13 tys. euro (po przeliczeniu ok. 54 tys. zł; w standardzie funkcja Front Assist).