Paryż, wrzesień 2016 - to tam w czasie salonu samochodowego Volkswagen ogłosił początek ekspansji aut elektrycznych i zaprezentował pierwszy prototypowy modelu z rodziny I.D.

- Od 2020 roku zaczniemy wprowadzać na rynek całą rodzinę samochodów elektrycznych. Wszystkie będą miały nowy rodzaj konstrukcji, którą opracowano specjalnie i tylko dla pojazdów z napędem czysto elektrycznym. I.D. jest symbolem nowej ery pojazdów elektrycznych, symbolem nowej epoki w motoryzacji, w której samochody będą zasilane prądem, będą połączone z internetem i będą jeździć automatycznie - zapowiedział wówczas Herbert Diess, prezes zarządu marki Volkswagen.

Nowa era wymaga ponad 1000 nowych informatyków

Teraz VW zapowiada drugi samochód z tej serii, który zadebiutuje w styczniu 2017 roku w Detroit. Niemcy określają go jako "auto nowych czasów". Podobnie jak pierwszy model I.D., również kolejne studyjne auto powstało w oparciu o modułową platformę do budowy samochodów elektrycznych MEB.

Także najnowszy przedstawiciel rodziny I.D. będzie mógł w przyszłości jeździć w pełni automatycznie. Lekkie przyciśnięcie loga Volkswagena na kierownicy sprawi, że zniknie ona w tablicy rozdzielczej. Gdy kierowca będzie odpoczywał, laserowe skanery, ultradźwiękowe i radarowe czujniki, a także kamery będą monitorować otoczenie wokół pojazdu i obserwować innych uczestników ruchu.

A w opracowaniu tych wszystkich bajerów, które znają się też w innych autach niemieckiego koncernu, ma uczestniczyć ponad 1000 nowych speców od IT z całego świata - także Polacy mają szansę. Volkswagen zwerbuje ich w ciągu najbliższych trzech lat. Połowa ekspertów znajdzie zatrudnienie w kwaterze głównej w Wolfsburgu. Nowi ludzie zasilą też laboratoria w Monachium i Berlinie.

Kiedy na rynku i za ile?

Cena nowego "elektryka" zbudowanego na podobieństwo pierwszego I.D. będzie porównywalna z aktualną ceną golfa z silnikiem o zbliżonej mocy. Na rynku pojawi się w 2020 roku. Wtedy też wystartuje ekspansja volkswgenowskich produktów na prąd - Niemcy do 2025 roku chcą rocznie sprzedawać milion samochodów elektrycznych.

Przypominamy, że I.D. zaprezentowanego jesienią w Paryżu napędza silnik elektryczny o mocy 125 kW/170 KM. Zespół akumulatorów ma pozwolić przejechać na jednym ładowaniu od 400 do nawet 600 km. To rekordowy zasięg.