Inżynierowie Forda opracowali system o nazwie System Wrong Way Alert, który wykorzystuje kamerę umieszczoną na przedniej szybie oraz dane z systemu nawigacji. Jeśli kierowca minie dwa znaki zakazu wjazdu ustawione przy dojeździe do autostrady, system wyśle mu dźwiękowe i wizualne sygnały ostrzegawcze, że powinien natychmiast zatrzymać się i zawrócić. Początkowo układ ten będzie dostępny w Niemczech, Austrii i Szwajcarii, a z czasem pojawi się w kolejnych krajach, również w Polsce.

Spece z Forda łamią też głowy nad innymi nowinkami technicznymi. Z zapowiedzi koncernu wynika, że w ciągu najbliższych dwóch lat w jego samochodach pojawi się system Traffic Jam Assist. Rozwiązanie będzie pomagać kierowcy w utrzymaniu auta na środku wybranego pasa ruchu i - na podobieństwo aktywnego tempomatu - wyhamuje lub przyspieszy, zależnie od prędkości, z jaką porusza się pojazd poprzedzający. Producent w dalszej perspektywie planuje również wprowadzić system inteligentnych reflektorów, który okiem kamery będzie rozpoznawać znaki drogowe by następnie automatycznie doświetlać ronda i skrzyżowania.

Ford sam parkuje i omija przeszkody

Przy okazji producent poprawił także dotychczas oferowane rozwiązania. Udoskonalony system wspomagania parkowania kontroluje skręt kierownicy, zmianę biegów oraz jazdę do przodu i tyłu. Układ nie tylko potrafi samodzielnie zaparkować równolegle i prostopadle, ale także dzięki wyszuka odpowiednie miejsce (pomiary wykonuje zespół czujników).

Dodatkowo system monitorowania ruchu prostopadłego z funkcją automatycznego hamowania wykorzystuje czujniki radarowe do skanowania przestrzeni za samochodem. Jeśli podczas cofania kierowca nie zareaguje na ostrzeżenie wtedy system automatycznie zahamuje i uchroni od kolizji. Obecnie trwają prace nad rozszerzeniem funkcjonalności systemu, który ma również wykrywać rowery i motocykle.

W laboratoriach Forda trwają też prace nad systemem, który pomoże kierowcy omijać pojazdy blokujące wybrany pas ruchu. W sytuacjach awaryjnych układ potrafił będzie omijać inne samochody, zaparkowane lub poruszające się wolniej od Forda, i tym samym zapobiegać będzie kolizjom.

System ma działać zarówno w gęstym ulicznym ruchu jak i przy szybkiej jeździe po autostradzie. Wykorzystując radar i przednią kamerę, system będzie wykrywał wolniejsze lub stojące pojazdy i wspomagał kierowcę w ich awaryjnym omijaniu, jeśli wykryte zostanie znaczące ryzyko najechania.

Ford proponuje też system Cross Traffic Alert, który podczas cofania z miejsca parkingowego ostrzega kierowcę o pojazdach poruszających się za naszym autem, w poprzek jego toru ruchu. W razie braku reakcji człowieka na ostrzeżenia komputer sam zahamuje samochód by uniknąć zderzenia z innym autem lub potrącenia pieszego czy rowerzysty.