Christian Ress, szef programu Driver Assist Technologies Forda twierdzi, że: niewiele jest rzeczy bardziej denerwujących niż natrafianie na czerwone światła raz za razem. Jego zdaniem umożliwienie kierowcom "jazdy na zielonej fali" oznacza płynny, nieprzerwany ruch drogowy, a tym samym znaczącą redukcję emisji dwutlenku węgla oraz zużycia paliwa. Przy okazji zniknie też problem z przejazdem na "późnym pomarańczowym" lub nawet czerwonym...

Reklama

Projekt UK Autodrive jest największym programem testowym w Wielkiej Brytanii, na który przeznaczono 20 mln funtów (niemal 100 mln zł). Aż 16 różnych instytucji i firm, w tym Ford, bada technologię łączności między samochodami a także między autami oraz drogową infrastrukturą.

Jak to działa?

Testowany przez Forda system Green Light Optimal Speed Advisory (doradzanie optymalnej prędkości dla zielonego światła) wykorzystuje informację o czasach świecenia świateł drogowych pozyskiwaną drogą radiową z przydrożnych modułów. Po błyskawicznej analizie rozwiązanie wyświetla kierowcy podpowiedź, jaka prędkość auta będzie najlepsza, by jechać cały czas "na zielonym". Jeśli okaże się, że zatrzymanie się na czerwonym świetle jest nieuniknione, system pokazuje, ile czasu pozostało do momentu zapalenia się zielonego światła.

Reklama
Ford / Fabio De Paola

Inżynierowie zaangażowani w próby twierdzą, że kierowcy jeżdżący samochodem codziennie w Wielkiej Brytanii spędzają statystycznie dwa dni w roku na staniu na czerwonym świetle. Wskazują na podobne technologie, które już umożliwiają rowerzystom w Kopenhadze i Amsterdamie unikanie czerwonych świateł.

Wyczuje niewidoczne niebezpieczeństwo na 500 m

Drugą funkcją testowanego systemu ma być ostrzeganie kierowcy w sytuacji, gdy niewidoczny dla niego samochód ostro zahamuje. Próby są prowadzone z wykorzystaniem fordów mondeo hybryd wyposażonych w awaryjne światła stop. Rozwiązanie wykrywa zagrożenie oddalone nawet o 500 m.

Ford
W 2017 roku testowane będą także technologie ostrzegające kierowców, jeśli inny pojazd blokuje skrzyżowanie przed nami; kiedy zbliżają się karetka pogotowia, wóz policyjny lub straż pożarna, a także o pierwszeństwie obowiązującym na skrzyżowaniach bez oznakowania lub świateł sygnalizacyjnych.

Trwa ładowanie wpisu