1,6 mln - tyle sztuk audi Q5 kierowcy kupili od chwili jego debiutu 2008 roku. SUV stał się jednym z najbardziej popularnych modeli Audi i spotkać go można na drogach ponad stu państw. W Polsce Q5 było najczęściej wybieranym autem tej marki. Ale 8 lat to kawał czasu w życiu samochodu. Zwłaszcza, że konkurencja nie śpi. Dlatego Audi w czasie salonu w Paryżu świętowało debiut zupełnie nowego Q5.

Uroda. Nowe Q5 zachowało wyważone proporcje poprzednika. Auto zdaje się być niżej osadzone nad drogą niż pierwsza generacja. Z przodu dominuje pojedynczo obramowana osłona chłodnicy z masywną ramą. Na życzenie, Audi dostarczy Q5 z reflektorami diodowymi lub diodowymi Matrix LED wysokiej rozdzielczości (z kierunkowskazami ze zdynamizowanym sposobem sygnalizowania).

Audi Q5 drugiej generacji mierzy 4,66 m długości, 1,89 m szerokości oraz 1,66 m wysokości, a rozstaw osi to 2,82 m. Jest zatem delikatnie większe od poprzednika, ale nawet o 90 kg lżejsze, dzięki zastosowaniu stali o wysokiej wytrzymałości oraz aluminium.

Wnętrze. Inżynierowie obiecują dużo miejsca dla pięciu osób. Trójramienna kierownica może mieć ogrzewane koło, a fotele zrobią masaż. Zamiast zwykłych zegarów Audi oferuje jedną ze swoich największych innowacji, czyli wirtualny kokpit o przekątnej 12,3 cala. Nowe Q5 można też mieć z dużym panelem dotykowym znanym już z Q7. Za jego pomocą nie tylko można wpisywać litery, urządzeni rozpoznaje gesty niczym smartfon i "drga" dla potwierdzenia wykonanej operacji.

Bagażnik w zależności od pozycji oparcia tylnej kanapy ma pojemność od 550 do 610 l, czyli o 10 litrów większą niż w poprzednim modelu. Po złożeniu oparć kufer połknie do 1550 l.

Jazda. Pod maską nowego audi Q5 znajdziemy na początku cztery silniki - 2.0 TDI o mocach 150 i 190 KM, 3.0 TDI rozwijający 286 KM oraz 2.0 TFSI/252 KM. Napęd quattro ultra jest seryjnie montowany ze wszystkimi silnikami poza 150-konnym turbodieslem (w tym przodku wymaga dopłaty).

Napęd na wszystkie koła nie jest to już stałym układem 4x4, ale z dołączaną tylną osią. Rozwiązanie pomyślano tak by odłączało napęd kół tylnej osi zawsze wtedy, gdy ten nie jest potrzebny, a w razie potrzeby załącza go ponownie - komputer przewiduje kiedy może być potrzebna dodatkowa trakcja i zapobiegawczo przekazuje moc również na tył.

W wersji z silnikiem V6 można dokupić także sportowy mechanizm różnicowy tylnej osi, który indywidualnie rozdziela moment obrotowy między kołami.

Na pokładzie wśród innowacji znalazł się także asystent jazdy w korku oraz opcjonalne zawieszenie pneumatyczne, w którym można regulować siłę tłumienia nierówności i prześwit na pięciu poziomach.

W seryjnym systemie wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, który reguluje pracę różnych układów i podzespołów, kierowca może wybrać jeden z aż siedmiu trybów jazdy. Dwa nowe ustawienia to lift/offroad i allroad.

Nowe audi Q5 zjeżdża z taśmy w nowej fabryce niemieckiej marki Meksyku. W salonach sprzedaży pojawi się z na początku 2017 roku.

psav