Ford nie bierze jeńców jeśli chodzi o samochody z ikrą. Do stworzenia nowej fiesty ST200 zatrudnił mechaników odpowiedzialnych m.in. za narodziny focusa RS, mustanga czy nowego GT. W efekcie z laboratorium Ford Performance wyjechała najmocniejsza odmiana fiesty w historii.

Specjalnie skalibrowany turbobenzynowy 1.6 EcoBoost generuje 200 KM (czyli dwa raz więcej, niż w modelu fiesta XR2 sprzed 20 lat) oraz 290 Nm momentu obrotowego. Dodatkowo dzięki funkcji overboost nawet przez 20 sekund kierowca dostaje ekstra 15 KM i 30 Nm. Wciskasz gaz i maszyneria wszczyna awanturę na drodze...

Skrócenie końcowego przełożenia z 3,82 w fieście ST do 4,06 w ST200 zaowocowało lepszą elastycznością na poszczególnych biegach - przyspieszenie od 50 do 100 km/h na "czwórce" ma trwać tylko 5,2 sekundy. Sprint od 0 do 100 km/h zajmuje 6,7 sekundy, czyli o 0,2 szybciej w porównaniu do "bazowej" ST z silnikiem 182 KM. Prędkość maksymalna wynosi 230 km/h.

Zmiany zaszły także pod podłogą. Oprócz zmodernizowanych amortyzatorów, o lepsze tłumienie nierówności dba sztywniejsza o 27 proc. tylna belka skrętna oraz solidniejszy przedni stabilizator poprzeczny (średnica zwiększona z 19 do 21 mm). Podobnie, jak fiesta ST, wersja ST200 jest o 15 mm niżej zawieszona, niż standardowy ford fiesta. Inżynierowie ulepszyli również układ kierowniczy.

Stabilność jazdy na zakrętach poprawi układ eTVC - rozwiązanie przyhamowuje przednie wewnętrzne koło, aby zwiększyć przyczepność i zredukować podsterowność (auto ucieka przodem na zewnątrz zakrętu) bez ograniczania prędkości. Jest też elektroniczna kontrola stabilności ESC z trzema trybami pracy - system można przykładowo wyłączyć lub pozostawić go częściowo uśpionym.

Nowy pocisk Forda mają zatrzymać hamulce z tarczami o średnicy 278 mm z przodu i 253 mm na tylnej osi. W układzie pracuje też większa pompa główna.

Wygląd? O furorę na ulicy zatroszczy się lakier o magicznej nazwie solid silver grey. Jako biżuterię Ford zastosował 17-calowe matowoczarne alufelgi i reflektory ze zintegrowanymi światłami do jazdy dziennej LED.

Na pokładzie szykowne dodatki. Najciekawszym są częściowo skórzane fotele Charcoal Recaro wykończone - podobnie, jak pasy bezpieczeństwa - kontrastującymi, srebrnymi nićmi. "Inteligentny kluczyk" MyKey pozwala na zaprogramowanie maksymalnej dozwolonej prędkości i poziomu głośności audio, system uniemożliwia też wyłączenie układów bezpieczeństwa.

W Polsce fiestę ST200 można zamawiać, a cena promocyjna to 87 300 zł.

Ford fiesta ST zadebiutował w 2013 roku. Do tej pory w Europie sprzedano ponad 30 tys. egzemplarzy tego auta. "Bazowa" odmiana ST jest wyposażona w silnik benzynowy 1,6 EcoBoost o mocy 182 KM (240 Nm). Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 6,9 sekundy.