Po dziewięciu latach produkcji przyszła pora na drugą generację tego coupe - zupełnie nowe audi A5 i S5 właśnie zadebiutowało. 

Stylistycznie ujawnione audi A5 i S5 nawiązuje do spektakularnego prototypu audi prologue, który w 2014 zapoczątkował przełom w projektowaniu aut niemieckiej marki. Biżuteria nowego modelu to diodowe światła tylne i opcjonalne reflektory diodowe lub reflektory diodowe Matrix ze zdynamizowanym sposobem sygnalizowania z przodu.

Nowe audi A5 większe, ale lżejsze nawet o 60 kg

W porównaniu do poprzednika nowe audi A5 coupe waży aż o 60 kg mniej, a karoseria należy do najlżejszych w tej klasie. Auto staje też w czołówce najbardziej opływowych - współczynnik oporu powietrza wynosi 0,25.

Nowe coupe Audi urosło. Zwiększone wymiary i wydłużony rozstaw osi przekuto na lepszą przestronność kabiny. Jakość wykonania nienaganna - samochód został wykończony z precyzją iPhone'a. Również obsługa jest intuicyjna niczym systemem operacyjny w kultowym smartfonie. Wystarczy powiedzieć na przykład: "Chcę zadzwonić do Piotra" i numer jest wybierany automatycznie. Inna funkcja to zdalne sterowanie (dostępne przy pomocy smartfona lub smartwatcha), które pozwala m.in. na zamykanie i otwieranie pojazdu, sprawdzenie gdzie samochód został zaparkowany i sprawdzanie statusu auta (np. stan paliwa). Producent przewiduje też możliwość autonomicznej jazdy - komputer przejmie kierowanie autem np. w korku.

A5 coupe na życzenie może mieć zamiast tradycyjnych analogowych zegarów słynny już Audi virtual cockpit z wyświetlaczem TFT o przekątnej 12,3 cala i rozdzielczością 1440 na 540 pikseli. O klimat we wnętrzu zatroszczy się opcjonalny system oświetlenia ambiente, w którym natężenie i barwę iluminacji można regulować w 30 różnych odcieniach.

Bagażnik oferuje pojemność 465 litrów, czyli o 10 litrów więcej niż u poprzednika. Tylna kanapa dzielona w stosunku 40/20/40 ułatwi wyjazd na narty czy golfa. Wystarczy słowo i dodatkowa gotówka, a Audi zamontuje układ sterowania gestami umożliwiający otwieranie pokrywy kufra ruchem stopy pod tylnym zderzakiem.

Pięć silników w nowym coupe Audi

Na początek, nowe audi A5 coupe będzie wyposażane w jeden z pięciu silników, wśród których znajdują się dwie jednostki TFSI i trzy TDI. W porównaniu do modelu poprzedniego moc wzrosła nawet o 17 proc. i mieści się w przedziale od 150 KM do 286 KM. Inżynierowie obiecują, że spalanie spadło nawet o 22 procent.

Soczyście brzmi zapowiedź usportowionego S5 - nowy motor 3.0 V6 TFSI oferuje 354 KM (o 21 KM więcej). Sprint od 0 do 100 km/h trwa tylko 4,7 sekundy.

Manualna skrzynia biegów i siedmiostopniowa, automatyczna przekładnia S tronic występuje w połączeniu z silnikami czterocylindrowymi oraz z jednostką 3.0 TDI/218 KM - zarówno z napędem na przednią oś, jak i na wszystkie koła.

Ośmiobiegowy automat tiptronic można mieć tylko z topowym turbodieslem o mocy 286 KM oraz w odmianie S5. W obu przypadkach trakcji pilnuje seryjny napęd na cztery koła quattro.

W ofercie debiutuje nowy napęd na cztery koła quattro z techniką ultra (użyto w nim dwóch sprzęgieł - przy skrzyni biegów i tylnym dyferencjale - dzięki którym tylne koła są napędzane tylko wtedy, kiedy wymaga tego poprawa przyczepności). System montowany jest w połączeniu z czterocylindrową jednostką TFSI i z silnikami TDI z manualną skrzynią biegów.

Nowe A5 coupe w salonach Audi pojawi się jesienią 2016. Producent obiecuje znacznie bogatsze wyposażenie seryjne w porównaniu z poprzednim modelem. A lista obejmuje m.in. reflektory ksenonowe ze światłami diodowymi do jazdy w dzień i diodowe światła tylne, diodowe oświetlenie wnętrza, Audi MMI Radio plus z kolorowym 7-calowym wyświetlaczem, Bluetooth i funkcję ładowania przez wejście USB, trójramienną wielofunkcyjną kierownicę (w połączeniu z automatyczną skrzynią biegów i z manetkami), system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select oraz funkcję ostrzegania i hamowania awaryjnego Audi pre sense city.

Audi nowym A5 nie mówi ostatniego słowa. Wzorem poprzednika z pewnością pojawi się sportback - pięciodrzwiowe auto, które okazało się rynkowym przebojem. Wiadomo, też że w 2016 roku na rynek niemiecki producent wprowadzi 20 nowych lub odmłodzonych modeli. Na ten rok przedsiębiorstwo zaplanowało inwestycje za ponad 3 mld euro.