Wielu fanów motoryzacji pamięta takie legendy jak 16-zaworowy ford escort RS1600 z 1970 roku, turbodoładowany ford sierra RS Cosworth z 1985 roku oraz ford escort RS Cosworth z 1992 wyposażony w napęd na cztery koła. Ostatnią odmianą najbardziej sportowego wśród europejskich modeli tej marki był focus RS (II generacja po liftingu z pięciocylindrowym silnikiem).

Sercem nowego focusa RS jest turbobenzynowy silnik 2.3 EcoBoost montowany m.in. w mustangu. Jednak konstrukcja zastosowana pod maską nowego focusa RS została zmodyfikowana - w efekcie produkuje 350 KM i zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 4,7 sekundy. 

Nowy focus RS jest wyposażony w napęd 4x4 Ford Performance All-Wheel-Drive z dynamicznym rozdziałem momentu obrotowego (Dynamic Torque Vectoring). System potrafi nie tylko podzielić napęd między przednią i tylną oś, ale i pomiędzy prawe i lewe koło na tylnej osi. W efekcie do tylnej osi może być dostarczone maksymalnie 70 proc. momentu napędowego, z czego do 100 proc. może otrzymać oddzielnie każde z tylnych kół.

Możliwości nowego focusa RS sprawdził kierowca rajdowy Ken Block...