Nissan poinformował, że wraz z 10 innymi firmami, na zlecenie Komisji Europejskiej pracuje nad nową generacją technologii ostrzegania pieszych.

Rozwiązanie, które ma opracować specjalnie powołane konsorcjum o nazwie eVADER, powinno umożliwiać wysyłanie skutecznych i ukierunkowanych sygnałów dźwiękowych informujących pieszych czy rowerzystów o obecności i zbliżaniu się samochodu elektrycznego. KE zastrzegła, że wpływ na "wzrost zanieczyszczenia hałasem" ma być minimalny. 

Więcej "elektryków" na drogach

Japońska firma podkreśla, że w Europie rośnie sprzedaż samochodów elektrycznych, których napęd charakteryzuje niemal bezgłośna praca. Dlatego narodziła się potrzeba ostrzegania pieszych o najeżdżającym aucie "na baterie".

Inżynierowie Nissana już opracowali ostrzeżenie dźwiękowe, które może być emitowane w stronę pieszego. Postarano się przy tym, aby było jak najmniej przykre w odbiorze. Dźwięki przypominające wycie syreny wykluczono już na wstępnym etapie jako irytujące, zbyt głośne, a niekiedy wręcz wywołujące zdenerwowanie u innych uczestników ruchu.

Nissan testuje gotowe rozwiązanie

W ostatecznej wersji systemu Nissana zastosowano kamerę wbudowaną w przednią szybę, która jest zaprogramowana na rozpoznawanie pieszych, rowerzystów i innych użytkowników drogi. Z chwilą wykrycia takiego obiektu sześć głośników wysyła w jego kierunku dźwięk ostrzegający o obecności samochodu elektrycznego. Dźwięk ten jest mimo wszystko do 5 decybeli cichszy od hałasu emitowanego przez tradycyjny samochód z silnikiem benzynowym lub wysokoprężnym.

Na potrzeby testów w środowisku rzeczywistym system zamontowano na pokładzie elektrycznego nissana LEAF. Tak wyposażony samochód wykorzystano do prezentacji gotowego układu ostrzegania w trakcie zorganizowanego w grudniu 2014 roku w Barcelonie wydarzenia podsumowującego wyniki projektu. Co warte podkreślenia, jego efekty spotkały się z pozytywną opinią społeczności osób niewidomych i niedowidzących.

Eksperci podkreślają, że wyniki badań oraz wnioski z projektu stanowią bezcenny materiał do przyszłych badań w tej dziedzinie oraz najprawdopodobniej zostaną wykorzystane w pracach nad przyszłymi europejskimi aktami prawnymi dotyczącymi dźwiękowych systemów ostrzegania pieszych przed pojazdami elektrycznymi.