Pierwsze cztery miesiące 2015 r. to czas ożywienia na rynku samochodów używanych. Z najnowszych danych Ministerstwa Finansów wynika, że od stycznia do końca kwietnia bieżącego roku Polacy po raz pierwszy zarejestrowali przeszło 268 tys. sprowadzonych pojazdów. Wynik jest o niemal 7 proc. lepszy niż w tym samym okresie 2014. Resort podaje, że tylko w kwietniu 2015 roku do Polski sprowadzono niemal 70 tys. używanych samochodów (dokładnie 69 666 pojazdów). W porównaniu do analogicznego miesiąca zeszłego roku to rezultat wyższy o ponad 7 proc. (4611 sztuk).

W koniunkturę początkowych czterech miesięcy 2015 roku wpisuje się Nissan, który w czerwcu uruchomi w Polsce program sprzedaży samochodów używanych Nissan Collection. Co ciekawe, to pierwsza japońska marka, która zdecydowała się na współpracę z zewnętrzną firmą kontrolującą stan samochodów przed wprowadzeniem ich do sprzedaży na placu. Wybór Nissana padł na niemieckie stowarzyszenie rzeczoznawców DEKRA.

Dziennik.pl rozmawiał z Maciejem Parolem, menedżerem odpowiedzialnym w Nissan Sales Central & Eastern Europe za program samochodów używanych Nissan Collection.

Dziennik.pl: Dlaczego chcecie sprzedawać używane auta w Polsce? Nie obawiacie się kanibalizmu, że klienci zamiast kupić nowe auto wezmą stare, bo tańsze?

Maciej Parol: To program obecny już w kilku krajach na rynku europejskim. Zgodnie z planem naszej centrali teraz wprowadzamy go do Polski. Nie boimy się kanibalizmu - uważamy, że odsetek osób, które wybiorą używany samochód zamiast najtańszej podstawowej wersji nowego modelu będzie mały. Co więcej, jesteśmy przekonani, że ten nowy system pomoże nam stymulować sprzedaż nowych aut - przecież niektóre osoby jako warunek zakupu nowego samochodu stawiają odkupienie dotychczasowego. A oferując auta używane z gwarancja jakości poszerzamy swój biznes i zdobywamy nowych odbiorców produktów i usług.

Czym program Nissana będzie się różnił od ofert konkurentów?

Maksymalny wiek aut objętych programem to 7 lat od daty pierwszej rejestracji i przebieg maksimum 150 000 km. Po pierwszych 3000 km przejechanych od daty zakupu samochodu zapraszamy na bezpłatne sprawdzenie stanu technicznego. Każdy samochód sprzedany w programie Nissan Collection otrzymuje też gwarancję na okres 12 lub 24 miesięcy (w zależności od wieku pojazdu), z pełnym pakietem Assistance, który obejmuje również samochód zastępczy. Nissan jest jedyną marką na rynku oferującą tę usługę. Warto też podkreślić, że udzielana przez nas gwarancja nie określa maksymalnego limitu kilometrów. Warunkiem udzielenia gwarancji jest otrzymanie przez dany pojazd certyfikatu potwierdzającego jego najwyższą jakość (po sprawdzeniu 150 punktów różnych podzespołów).

Jak planujecie odsiewać samochody niepewne?

Protokół kontrolny zawiera 150 punktów. Każdy klient już na etapie poszukiwania auta dla siebie będzie mógł zapoznać się z treścią certyfikatu na naszej stronie internetowej.

Dla przeciętnego kierowcy nadal na pierwszym miejscu jest kryterium najniższej ceny. W jaki sposób zamierzacie przekonać Polaków by kupowali używane auta w sieci Nissana?

Będziemy podkreślać, że cena zakupu samochodu używanego to tylko początek. Tylko samochód posiadający gwarancję nie przynosi ryzyka dodatkowych kosztów związanych z naprawą. Dokładne sprawdzenie i przygotowanie samochodu przed sprzedażą zaoszczędzi kierowcy frustracji i czasu spędzonego w serwisie.

Które elementy używanego auta kupionego w systemie Nissana obejmuje gwarancja?

Wprowadziliśmy dwa zakresy obowiązywania gwarancji - Premium oraz Standard+. Ten pierwszy jest dedykowany samochodom marki Nissan, a elementy objęte gwarancją są niemal identyczne jak w przypadku nowego samochodu naszej marki. Co ważne, ten pakiet gwarancyjny obejmuje m.in. koło dwumasowe.

Gwarancja Standard+ jest przeznaczona dla pojazdów innych marek i obejmuje wszystkie główne podzespoły samochodu. Klient może zapoznać się z zakresem gwarancji u każdego dilera uczestniczącego w programie Nissan Collection.

Odkupujecie wszystkie samochody, także te z prywatnego importu, czy wyłącznie z sieci krajowej?

Najważniejszy jest stan techniczny. Jeżeli kondycja samochodu jest bez zastrzeżeń, auto posiada historię serwisową, a stan prawny nie pozostawia żadnych wątpliwości, nie ma przeciwwskazań do zakupu z różnych źródeł.

Auta innych marek wchodzą w grę?

Dotyczy to samochodów wszystkich marek.

Czy każdy diler Nissana będzie uczestniczyć w tym programie? Ile lokalizacji planujecie w Polsce?

Uruchomiliśmy program w 11 lokalizacjach w Polsce. Zależało nam na pełnym zaangażowaniu dilerów, dlatego też wybraliśmy specjalnie wyselekcjonowaną grupę. Program jest otwarty dla każdego przedstawicielstwa Nissana, więc z pewnością liczba lokalizacji będzie się sukcesywnie zwiększać.