Jest szeroka na 6 metrów i wysoka na 2,5 metra. Z zewnątrz przypomina zwykły kontener. Jednak kierowcy powinni zacząć zwracać uwagę na tego typu instalacje przy drodze – nie tylko ci poruszający się ciężarówkami, ale także użytkownicy osobówek. Mowa o mobilnych stacjach kontroli, w które inwestuje Główny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD). Dzięki nim inspektorzy mogą zbadać każdy pojazd dokładnie w taki sam sposób, jak robi się to na stacjach diagnostycznych. – Taka mobilna stacja umożliwia skontrolowanie na miejscu m.in. układu hamulcowego, układu zawieszenia oraz stanu podwozia pojazdu – wyjaśnia Alvin Gajadhur, rzecznik GITD.

Sęk w tym, że policjanci i inspektorzy bez odpowiedniego sprzętu nie są w stanie kompleksowo zbadać na miejscu stanu technicznego samochodu – co prawda zauważą zdarte bieżniki opon, ale np. z płynem hamulcowym czy zawieszeniem może już być problem. Wyniki kontroli przy użyciu mobilnych stacji pokazują, że statystyki dotyczące kondycji naszych aut być może trzeba będzie wkrótce zweryfikować. Przy tego rodzaju kontrolach GITD zatrzymywanych jest bowiem nie 8–9 proc. dowodów rejestracyjnych, ale niemal 40 proc.

Kierowcy powinni się mieć więc na baczności. Zwłaszcza że GITD będzie miała na kogo polować. Zgodnie z danymi Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego nasz park samochodowy się starzeje. Jeszcze w 2005 r. odsetek aut osobowych powyżej 10 lat stanowił 61 proc., a tych do 5 lat – 12,7 proc. Ale już w 2012 r. starsze auta stanowiły niemal trzy czwarte parku samochodowego, a młodsze – tylko 10,2 proc. PZPM dodatkowo zwraca uwagę, że samochodów mających powyżej dwudziestu pięciu lat było w 2012 r. w Polsce blisko siedem razy więcej niż aut liczących do dwóch lat. Nie najlepiej wygląda też struktura wiekowa pojazdów ciężarowych. Najwięcej jest tych z przedziału 10–15 lat (26,1 proc.), a tych w wieku 31 lat i więcej było w 2012 r. aż 15 proc.

Dotychczasowy arsenał GITD liczy m.in. ponad 330 stacjonarnych fotoradarów, 29 mobilnych (nieoznakowane radiowozy wyposażone w fotoradary), a także będące w trakcie wdrażania: odcinkowy pomiar prędkości oraz system wychwytujący przejazd na czerwonym świetle.