Jak wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, najpopularniejszymi samochodami dla klientów indywidualnych, jak i przedsiębiorców, są samochody tych samych trzech marek. Na podium znajdują się: Skoda, Toyota i Volkswagen.

Polscy kierowcy zaczynają doceniać samochody japońskie, ich legendarną niezawodność, więc coraz wyższą sprzedaż notuje Toyota, która mocno rywalizuje z należącymi do jednego koncernu konkurentami z Czech i Niemiec. Przez dziewięć pierwszych miesięcy 2014 roku japońska marka uzyskała spośród nich zdecydowanie największe wzrosty – wśród nabywców indywidualnych o 18,7 proc., natomiast wśród firm o 41,2 proc. Lepszą dynamiką w całym rankingu cechuje się tylko Opel, ale ta marka ma mniejszy udział w rynku.

W statystykach sprzedaży najpopularniejsze są samochody segmentów B i C. Oferują one stosunkowo przestronne i komfortowe wnętrza, a do tego nadal są dosyć tanie w zakupie i użytkowaniu. Potwierdzeniem tego są poszczególne miejsca w rankingu rejestracji nowych aut, który w okresie od stycznia do września 2014 roku wygląda następująco: Skoda Octavia (10 505), Skoda Fabia (7 523), Ford Focus (7 416), Volkswagen Golf (6 579) i Toyota Auris (6 514).

Coraz popularniejsze stają się auta z napędem hybrydowym. Ich sprzedaż w Polsce wzrosła z ponad 600 w 2012 do ponad 2000 w 2013 roku. Wzrost dotyczy zarówno rynku indywidualnego, jak i flotowego. W duże floty hybrydowe zaopatrzyły się Orange, Provident, Panasonic, a ostatnio także PZU, który kupił aż 300 hybryd do swoich wypożyczalni samochodów zastępczych. Hybrydy zyskują popularność także wśród taksówkarzy, którzy chwalą je za trwałość oraz niskie koszty eksploatacji, w tym oczywiście niskie spalanie.

Najpopularniejsze modele hybrydowe to Toyota Yaris Hybrid i Auris Hybrid, ten ostatni w wersjach hatchback oraz kombi. Wynika to w dużej mierze z tego, że ich cena jest zbliżona do ceny podobnie wyposażonych wersji tych modeli z silnikiem Diesla, ale nie bez znaczenia jest zapewne także dobra opinia Toyoty jako producenta niezawodnych, sprawdzonych hybryd oraz ich duża pojemność. Napęd hybrydowy w Toyocie jest tak rozmieszczony, że nie zmniejsza przestrzeni pasażerskiej ani bagażowej. Atutem Aurisa kombi jest największy bagażnik w segmencie C.

Od wielu lat firmy najchętniej wybierały diesle, pomimo wyższej ceny zakupu, gdyż były tańsze w eksploatacji dzięki niższemu zużyciu paliwa i bezawaryjności. To się jednak zmieniło, gdy silniki Diesla zaczęły być wyposażane w turbiny i inne urządzenia zwiększające moc, a także w filtry cząstek stałych. Nowoczesne diesle są awaryjne i drogie w naprawie, a pod względem niskiego spalania zostały pobite przez hybrydy. Co więcej, WHO ostrzega, że spaliny z silników wysokoprężnych są rakotwórcze. Dlatego polskie firmy powoli odwracają się od tego napędu. W okresie od stycznia do września 2014 roku klienci biznesowi kupili 73 044 diesle i 74 497 aut z silnikiem benzynowym.

Źródło: materiały zewnętrzne.