Prawo jazdy we Włoszech? Żeby zdobyć dokument kategorii B kandydat musi mieć przynajmniej 18 lat. Egzamin składa się z dwóch części - teoretycznej i praktycznej.

Egzamin teoretyczny odbywa się na zasadzie quizu - tylko jedna odpowiedź jest prawidłowa. Z ogólnodostępnej bazy 7 tys. pytań kandydat dostaje na egzaminie 40 pytań.

Pytania są podzielone w 25 rozdziałach: 15 - pierwszorzędnych oraz 10 – drugorzędnych. Do egzaminu wybiera się losowo 40 pytań - po 2 pytania z tematów pierwszorzędnych i po 1 pytanie z drugorzędnych. Egzamin teoretyczny trwa 30 minut. To quiz, trzeba odpisać czy to vero (prawda) lub falso (fałsz). Kandydat może popełnić cztery błędy w części teoretycznej. Część praktyczna trwa od 20 do 40 minut - egzamin można zdawać w tym samym aucie, w którym kierowca uczył się jeździć - mówi w rozmowie z portalem dziennik.pl Filippo Gallino, dyrektor zarządzający Satiz Poland.

Co ciekawe przez pierwsze trzy lata od zdania egzaminu we Włoszech przewidziano ograniczenia prędkości: kierowca nie można jeździć szybciej niż 100 km/h (autostrada) i 90 km/h na drogach szybkiego ruchu.

Kierowca na starcie swojej kariery dostaje 20 punktów - jeśli w ciągu roku nie złamie przepisów dostaje dodatkowe 2 punkty. Przez pięć lat od chwili zdobycia prawka maksymalnie może zdobyć 30 punktów. Charakter tych punktów jest zupełnie inny niż w Polsce - za złamanie przepisów punkty są odbierane - można stracić od 2 do 15 oczek - mówi nam Gallino.

"Młody" kierowca w ciągu pierwszych trzech lat od zdania prawa jazdy traci dwa razy więcej punktów - np. rozmowa przez telefon komórkowy w czasie kierowania autem - 5 punktów, jeśli prawo jazdy się ma mniej niż 3 lata - traci się 10 pkt. - dodaje Włoch.

Prawo jazdy kategorii B uprawnia do kierowania samochodami do 9 pasażerów (z kierowcą) i do 3,5 ton i motocyklami do 125 ccm i 11 kw (tylko we Włoszech). Przez pierwszy rok nie można kierować samochodami o mocy powyżej 55 kW/tonę.

We Włoszech prawo jazdy kategorii B jest ważne 10 lat do 50 roku, po pięćdziesiątce - 5 lat. Powyżej 70 roku życia dokument obowiązuje przez 3 lata - w tym przypadku przewidziano tak zwany "rinnovo" - odnowa - potrzebne jest zaświadczenie lekarskie o zdolności do prowadzenia pojazdów - wyjaśnia Gallino.

Koszty? Godzina lekcji jazdy w szkole to 30 euro (ok. 120-130 zł). Szkoła w pakiecie proponuje 10 lekcji. Wtedy cały koszt wynosi ok. 750-900 euro (od 3150 zł do 3780 zł) - w cenie jest zawarte wpisowe do szkoły, opłaty dokumentów (ok. 60 euro - ok. 250 zł), koszty egzaminów oraz oczywiście koszty lekcji z teorii i jazdy. Dodatkowe lekcje są płatne. 

Gallino mówi, że można oszczędzać na teorii (do egzaminu przygotować się we własnym zakresie) oraz na nauce jazdy - jednak minimalnie według prawa trzeba kupić od szkoły 6 lekcji plus wpisowe. Łącznie w kieszeni przyszłego kierowcy zostaje nawet 200-250 euro (ok. 1000 zł).

Prawo jazdy w Wielkiej Brytanii? 

Kandydat do zdobycia prawa jazdy w Wielkiej Brytanii musi ukończyć 17 lat. Przyszły kierowca wysyła do agencji DVLA wypełniony formularz - urząd przesyła tymczasowe prawo jazdy, które uprawnia do nauki jazdy samochodem. 

Kandydat na kierowcę nie musi brać lekcji jazdy z instruktorem - wystarczy, że "nauczyciel" ma od trzech lat prawo jazdy z Wielkiej Brytanii lub kraju europejskiego.
Egzamin składa się z części teoretycznej i praktycznej. 

Test teoretyczny składa się z 50 pytań (na 47 trzeba odpowiedzieć prawidłowo) – egzamin trwa 57 minut. Teoria zawiera w sobie pięć pytań opartych na historii lub przykładzie z życia np. Bill jedzie samochodem wzdłuż… Co powinien zrobić gdy dojeżdża do? Przyszły kierowca wskazuje poprawne rozwiązanie. 

Druga część testu teoretycznego to tzw. Hazard Perception czyli "Dostrzeganie zagrożeń na drodze". Kandydat na kierowcę w trakcie oglądania serii krótkich filmów prezentujących codzienne sytuacje drogowe musi wskazać niebezpieczeństwo. W ciągu 20 minut egzaminowany musi zdobyć przynajmniej 44 poprawne odpowiedzi na 75 możliwych. 

Część praktyczna trwa ok. 40 minut. Egzamin składa się z trzech części: badanie wzroku - kandydat musi przeczytać tablice rejestracyjna samochodu oddalonego o 20 m. W drugiej części egzaminator zadaje dwa pytania dotyczące przygotowania i oceny samochodu do jazdy. Wreszcie jazda - egzamin polega na rozwiązywaniu drogowych sytuacji np. włączanie się do ruchu zza zaparkowanego samochodu, zawracanie na drodze itp. Kandydat na kierowcę musi przejechać wcześniej wyznaczony odcinek bez wskazówek egzaminatora (ok. 10 min jazdy). Prawo dopuszcza 15 mniejszych błędów. 

Egzamin kosztuje około 30 funtów. Jeśli kierowca zaliczy go pozytywnie prawo jazdy jest wysyłane pocztą na wskazany adres.

W Niemczech kandydat na kierowcę musi odbyć 14 godzin teorii (lekcja trwa 90 minut). Przepisy nie przewidują nauki manewrowania na placu - przyszły kierowca jest rzucany na głęboką wodę, czyli zaczyna od jazdy po mieście. Kursant musi zaliczyć m.in. cztery godziny jazdy po autostradzie, trzy godziny jazdy nocnej i cztery godziny w ruchu poza miastem.