Oto FF Speedster, czyli fabrycznie nowy sportowy samochód w stylu retro budowany przez wrocławską firmę FF Custom & Classic Cars na wzór legendy - Speedstera PRE/A z 1955 roku.

Tak, tak ten model przypomina z wyglądu porsche, które pokochały gwiazdy kina. Białe porsche 356 Super Speedster w marcu 1955 kupił sobie James Dean. Jesienią tego samego roku 24-letni aktor zginął za kierownicą Spydera 550 - dzień 30 września 1955 roku w smutny sposób zapisał się na kartach motoryzacji i kinematografii...

Kilka słów o historii modelu 356? Wszystko zaczęło się w 1948 roku kiedy znany z wcześniejszych projektów dla Volkswagena (kafer czyli garbus) konstruktor prof. Ferdynand Ferry Porsche zbudował pierwsze auto pod swoją marką - porsche nr 1. Samochód zaprezentowano oficjalnie w marcu 1949 roku na salonie samochodowym w Genewie. Produkcja seryjna ruszyła 1949 roku - początkowo wytwarzane roadstery i coupe bazowały na zmodyfikowanej przez syna profesora Ferdynanda Porsche seryjnej technice Volkswagena. Współpraca obu marek była wynikiem umowy dzięki której porsche 356 było oferowane w sieci Volkswagena w zamian za co rozwiązania konstrukcyjne projektowane przez Porsche były udostępniane w całości Volkswagenowi.

W 1952 roku zbudowano 15 sztuk America Roadster - 200 kg lżejszych modeli 356, które po małych zmianach od 1954 roku produkowano jako model speedster. Speedster - czyli kabrio z krótką przednią szybą z metalową ramą i ascetycznym wyposażeniem - powstał w zasadzie na zamówienie dilerów Porsche z zachodniego wybrzeża USA, ale szybko stał się obiektem kultu na całym świecie. Porsche 356 w kultowej pierwszej wersji A było produkowane do 1955 roku. Powstało 7678 sztuk wszystkich wersji linii A. Porsche 356 B i C produkowano do 1965 roku, ale to właśnie seria A oraz model speedster były i są najbardziej cenioną odmianą tego samochodu.

Ale wróćmy do Wrocławia… Dziennik.pl rozmawiał z Tomaszem Fechterem, który wspólnie z bratem Maciejem, od 1998 roku prowadzą wyjątkowy warsztat w stolicy Dolnego Śląska…

Dziennik.pl: Tworzenie repliki to lepszy biznes niż rekonstrukcja staruszków?

Tomasz Fechter, właściciel FF Custom & Classic Cars: Motoryzacją paramy się od 1998 roku. Samochodami klasycznymi zajmujemy się od 5 lat. Nasze zajęcie traktujemy jako hobby, dobrą męską zabawę i biznes oczywiście. Z produkcją modelu FF Speedster ruszyliśmy 2 lata temu - dostarczyliśmy już naszym klientom trzy samochody, a czwarty jest na ukończeniu. Projekt budowy repliki klasycznego Speedstera wyszedł wprost z oczekiwań naszych klientów - którzy kochają klasyczną formę ale stronią od konieczności zajmowania się mechaniką. Auto świetnie ma jeździć, radzić sobie na dzisiejszych drogach nie gorzej niż nowe samochody, dawać frajdę i nie psuć się. Postanowiliśmy zatem zapełnić niszę… Replika jest tu rozwiązaniem idealnym bo to fabrycznie nowy samochód w stylu retro.

Dlaczego Speedster?

Speedster był naturalnym wyborem w chwili, kiedy zdecydowaliśmy się na tworzenie repliki... Ten samochód czarował nas od zawsze swoją ponadczasową linią. Poza tym gwarantował jednocześnie konsekwencję historyczną i szeroki dostęp do dobrej mechaniki dzięki koniunkcji z popularnym Volkswagenem. To w naszym przekonaniu projekt po prostu perfekcyjny. 

Co kryje karoseria?

Mechanika auta oparta jest o historyczną bazę modelu 356 jaką był Volkswagen. Praktycznie bowiem cała seria 356 PRE/A i A budowana była w oryginale w oparciu o zmodyfikowaną mechanikę Volkswagena: zawieszenie i 4-cylindowe silniki typu boxer chłodzone powietrzem (popularnie zwane wiatrakami). Dlatego FF speedster bazując na komponentach volkswagena kafer (garbusa) nawiązuje historycznie do oryginału ale nie jest dziwnym Frankensteinem z przypadkowo dobranymi częściami z różnych samochodów. Dzięki niezwykle rozwiniętemu rynkowi części do Volkswagenów chłodzonych powietrzem mamy możliwość budowy nowego samochodu opartego o fabrycznie nowe części!

W budowie auta wykorzystujemy wyłącznie części klasy Performance. Dzięki temu oferujemy wzmocnione hamulce w tym tarczowe, odpowiednio zestrojone zawieszenia, fabrycznie nowe skrzynie biegów w kilku wersjach (krótkie i długie) oraz nowe silniki w pojemnościach od 1.6 do 2.4 litra.

Oryginalne 356 wyposażone było w motory dysponujące mocą od 40 KM standardowo do 130 KM w najszybszych budowanych wyłącznie na rajdy wersjach carrera. Nasz FF speedster dysponuje mocą od 80 KM do 160 KM w zależności od wersji będąc samochodem o ponad 200 kg lżejszym od oryginału! Poza tym trzeba pamiętać o tym, że tak lekkie auto jest szybkie nie tylko na prostej, ale także na zakrętach!

Lekkie? Z czego budujecie karoserię?

Nadwozie jest wykonane z laminatów. W przypadku FF Speedster karoseria powstaje z konglomeratu włókna szklanego i włókna węglowego o strukturze plastra miodu. Jest bardzo sztywna i jednocześnie niezwykle lekka. Nadwozie posadowione jest poprzez specjalną ramę pomocniczą na samojezdnym podwoziu z centralną ramą nośną. Taka konstrukcja zapewnia w ramach typu auta możliwie najlepsze bezpieczeństwo bierne. Oryginalny Speedster nie był wyposażony w pałąk przeciwkapotażowy – na życzenie montujemy takie zabezpieczenie. Samochód nie jest wyposażony we wspomaganie ani hamulców, ani kierownicy - przy tej wadze auta jest to zbędne, a dodatkowo ogranicza kierowcy wyczucie auta.

Na jakie bajery można sobie pozwolić składając zamówienie? 

Właściwie na wszystko, w granicach rozsądku… (śmiech). Poważnie mówiąc, możliwe jest bardzo szerokie dostosowanie samochodu do życzeń i oczekiwań kierowcy. Począwszy od wyboru silnika i typu skrzyni biegów czy kolorystyki nadwozia i wnętrza, aż po rozbudowane opcje. Z listy opcji można wybrać podnoszone szyby w drzwiach, składany miękki dach, sztywny dach typu hardtop z którym auto zamienia się w praktyczne coupe, 3 wersje foteli we wnętrzu (w tym 2+2), system hi-fi w stylu z epoki z podłączeniem USB/MP3/iPod/iPhone, ogrzewanie elektryczne, zawieszenie pneumatyczne. Możliwości są w zasadzie niemal nieograniczone.

Ceny i osiągi?

Posłużę się porównaniem… Dziś oryginalne modele 356 speedster osiągalne są praktycznie wyłącznie na aukcjach. Perfekcyjne egzemplarze w zależności od wersji osiągają ceny od 150-180 tys. euro (ponad 800 tys. zł). Produkowany przez nas FF Speedster w podstawowej wersji z silnikiem 1.6/80 KM ze standardową skrzynią i wyposażeniem Pure kosztuje 147 tys. zł. Wersja topowa 2.4/160KM z większością opcji łatwo sięga sumy 190 tys. zł. Wszystko zależy jednak od wyborów zamawiającego… Na wyprodukowany przez nas samochód oferujemy roczną gwarancję.

Wersja topowa 2.4 160KM osiąga 100km/h poniżej 6 s i prędkość max. 160km/h. Model z silnikiem 2.1/110KM do 100km/h przyspiesza poniżej 8 s i może jechać 140 km/h. Wariant podstawowy 1.6/80 KM do setki rozpędza się krócej niż 10 sekund. Prędkość maksymalna - 130km/h.