Od tego weekendu fabryka przestaje pracować w soboty i rozstanie się z 50 niedawno zatrudnionymi robotnikami – ustalił DGP.

Bogusław Cieślar, rzecznik Fiat Auto Poland, nie potwierdza tych informacji. – Decyzje w sprawie pracy w godzinach nadliczbowych podejmowane są z siedmiodniowym wyprzedzeniem – zdradza tylko. Z tego wynika, że tak naprawdę dopiero jutro się okaże, czy pracownicy w następną sobotę przyjdą do pracy. W zakładzie wiedzą już jednak, że nie przyjdą – twierdzi nasz informator.

Coraz głośniej mówi się tam również np. o możliwości rozmontowania i sprzedania lub przeniesienia do innej fabryki koncernu jednej z trzech działających w zakładzie linii produkcyjnych. Zrealizowanie tego planu skutkowałoby zmniejszeniem zdolności produkcyjnej fabryki o jedną trzecią i zwolnieniami. Obecnie zakład może wyprodukować ponad 1,1 tys. samochodów dziennie, a fabryka zatrudnia 3,4 tys. pracowników. Na przełomie 2012 i 2013 r. w związku ze spadkiem zamówień na nowe auta w Europie odeszło z niej 1,4 tys. osób. Cieślar kategorycznie zaprzecza, żeby ktokolwiek w fabryce przygotowywał się do demontażu linii produkcyjnej.

Z Turynu płyną z kolei optymistyczne zapowiedzi. Włoski producent aut ogłosił, że zamierza stworzyć pięć nowych modeli Fiata w ciągu kolejnych dwóch lat. Wśród nowych aut mają się znaleźć m.in. cztery modele z rodziny Fiata 500 i nowa wersja Pandy.

Według Franciszka Gierota, szefa jednego ze związków zawodowych działających w zakładzie, nowy model samochodu w Tychach to dobra wiadomość, ale zastrzega, że jeden model pozwoli tylko ustabilizować zatrudnienie. Dopiero dwa pozwoliłyby zwiększyć produkcję.

W 2012 r. Fiat wyprodukował 350 tys. samochodów. W 2013 r. tyska fabryka spodziewa się wytworzyć 290 tys. aut. Mimo spadku wobec zeszłego roku to znacznie wyższy plan niż założenia z początku roku, które przewidywały wyprodukowanie niespełna 260 tys. aut.

Warto przypomnieć, że trzy lata temu było to aż 606 tys. sztuk. Na losach zakładu cieniem położyły się decyzje władz koncernu z 2010 r. w sprawie uruchomienia produkcji nowego modelu samochodu Panda w zakładach w Pomigliano d’Arco.

106,7 mln zł wyniósł w 2012 r. zysk netto Fiat Auto Poland

83,92 mln zł firma zarobiła na czysto w 2011 r.

14,11 mld zł takie były przychody spółki w 2012 r.