Produkcja ma ruszyć na początku przyszłego roku. Z kolei do 2016 roku uruchomione mają być już wszystkie z zaplanowanych linii produkcyjnych. Docelowo ma ich być 10.

– Tutaj mówimy konkretnie o katalizatorach do redukcji emisji spalin w samochodach, przy czym te katalizatory nie będą produkowane tylko na rynek polski. Na pewno rynki Europy Zachodniej będą obsługiwane przez tę fabrykę – mówi Katarzyna Byczkowska, dyrektor działu sprzedaży chemikaliów i tworzyw sztucznych BASF Polska.

Reklama

Decyzja o budowie zakładu podyktowana jest przede wszystkim wzrostem zapotrzebowania na nowoczesne systemy redukcji spalin, co ma bezpośredni związek z zaostrzeniem standardów europejskich.

– Uważamy Polskę za rynek strategiczny dla firmy BASF z wielu powodów. Jest to duży kraj, największy w naszym regionie, który się wciąż rozwija i w którym jest duża liczba wykształconych osób – tak Katarzyna Byczkowska, dlaczego koncern zdecydował się na inwestycje właśnie w Polsce. – Poza tym jako BASF jesteśmy bardzo skupieni w tej chwili na Polsce, jest ona na świeczniku.

Reklama

Koncern przygląda się zmianom właścicielskim w największych spółkach chemicznych kraju, w tym m.in. w grupie Azoty Tarnów, Zakładach Azotowych Puławy i w Grupie Ciech. Tym bardziej, że dla części z nich Skarb Państwa już szuka lub niebawem będzie szukał inwestora.

Wiadomo już, że część jednej ze spółek chemicznych może trafić do BASF Polska.

– Jest kolejny projekt, który został zatwierdzony, choć to właściwie nie jest projekt, tylko konkretna akwizycja. Ogłosiliśmy przejęcie części biznesu TDI od firmy Ciech i teraz tylko czekamy na zgodę odpowiednich organów antymonopolowych – mówi dyrektor działu sprzedaży chemikaliów i tworzyw sztucznych BASF Polska. – Cały czas się zastanawiamy nad kolejnymi, natomiast nie ma jeszcze konkretnych planów.

Reklama

Za listę klientów i kontrakty handlowe BASF zapłacić ma grupie Ciech około 43 mln euro. Ale na sprzedaż wystawione mają być także inne aktywa Ciechu, w tym m.in. Organika Sarzyna, gdzie zlokalizowana jest fabryka środków ochrony roślin, Ciech Pianki czy Vitrosilicon.

– Na pewno przemysł samochodowy jest dla nas bardzo istotny. Na pewno środki ochrony roślin, czyli wszystko to, co się wiąże z biznesem agrochemicznym także jest dla nas bardzo istotną gałęzią przemysłu, szczególnie w Polsce. Polska jest dalej mimo wszystko krajem rolniczym – zaznacza Byczkowska.