Nowy samochód najwięcej traci na wartości w ciągu trzech pierwszych lat eksploatacji - to zdanie powinni zapamiętać jako wskazówkę zarówno kupujący (wybieraj trzylatki), jak i ci którzy chcą sprzedać młode auto (nie śpiesz się, poczekaj rok lub dwa, bo teraz stracisz).

Powszechnie wiadomo, że japońskie auta trzymają wartość choćby ze względu na legendarną niezawodność. Potwierdzeniem tej teorii może być najnowsza analiza Eurotax Polska, czyli firmy szacującej wartość rezydualną samochodów. Wynika z niej, że mazda3 uzyskuje jedną z najwyższych cen odsprzedaży w klasie kompakt.

Zdaniem ekspertów "trójka" to jedna z najlepszych inwestycji - nawet po trzech latach używania (jeśli w ogóle zdecydujesz się ją sprzedać) dostaniesz za nią worek pieniędzy i to bez względu na to, czy pod maską pracuje silnik benzynowy, czy wysokoprężny. 

Według danych Eurotax, po trzech latach i 60 tys. km przebiegu mazda3 w wersji exclusive ze 115-konnym silnikiem Diesla MZ-CD zachowuje 54 proc. pierwotnej wartości, a w wersji z silnikiem benzynowym MZR o pojemności 1,6 l i mocy 105 KM - 53 proc.

Pod tym względem, w opinii analityków, to sytuuje mazdę3 wśród najlepszych samochodów kompaktowych w Polsce.