W najnowszej serii testów zderzeniowych do egzaminu "z przeżycia" stanęło sześć nowych modeli samochodów. W nieruchomą przeszkodę z prędkością 64 km/h uderzały nowe audi A3, ford b-max, isuzu d-max, kia cee'd, renault clio i volvo V40. Jak poszło kandydatom?

Poza pikapem Isuzu, który dostał 4 gwiazdki, pozostałe auta zdobyły pięciogwiazdkowe noty. Ktoś powie "ot, nic szczególnego, producenci nauczyli się budować samochody pod wymagania Euro NCAP". Jednak ta seria testów przejdzie do historii. Dlaczego? Jeden z samochodów otrzymał maksymalny 100 proc. wynik w kategorii "systemy wspomagania bezpieczeństwa" właśnie takim trofeum może pochwalić się nowe volvo V40, które Euro NCAP okrzyknęło najbezpieczniejszym samochodem w historii testów.

Najnowsze dziecko szwedzkiej marki zdobyło aż 98 proc. punktów za ochronę dorosłych pasażerów. Ochronę pieszych oceniono na 88 proc. - to zasługa montowanej seryjnie specjalnej poduszki powietrznej przeznaczonej właśnie dla przechodnia, który wpadłby pod nadjeżdżające V40. Bezpieczeństwo dzieci - 75 proc.

Rewelacyjne oceny zdobył rywal volvo V40, czyli Audi A3. Niemiecki kompakt "trzyma w garści" 95 proc. punktów w kategorii ochrony dorosłych. A3 zapewnia wyższe bezpieczeństwo dzieci niż V40 - auto koncernu z Ingolstadt dostało od Euro NCAP 87 proc. punktów. Audi może pochwalić się wynikiem 74 proc. punktów za ochronę pieszych. W kategorii układów wspomagających bezpieczeństwo A3 zdobył 86 proc.

Szampana mogą odpalić też inżynierowie Forda. Najnowszy model b-max otrzymał 83 proc. za ogólne bezpieczeństwo, w tym 93 proc. za ochronę dorosłych pasażerów oraz 84 proc. za ochronę dzieci. Ochrona pieszych - 67 proc.. W kategorii systemów wspomagających - 71 proc.

- Według nowych kryteriów oceny Euro NCAP pięć gwiazdek otrzymać mogą wyłącznie pojazdy oferujące bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa ogólnego - wyjaśnia Michiel van Ratingen, sekretarz generalny Euro NCAP. - Ford B-MAX to znakomity przykład jak można to osiągnąć dzięki innowacyjnemu designowi, zaawansowanej inżynierii systemowej oraz inteligentnym technologiom takim jak system Active City Stop.

Z dumy pękają też konstruktorzy nowej kii cee’d, która otrzymała ocenę 89 proc. za stopień ochrony osób dorosłych, 88 proc. za stopień ochrony przewożonych dzieci, 61 proc. za bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem a na 86 proc. oceniono wyposażenie wspomagające bezpieczeństwo.

Słodko-gorzki smak sukcesu czują inżynierowie Renault. Nowe clio wypadło świetnie, ale w kategorii "systemy bezpieczeństwa" samochód oceniono aż na 99 proc. - zabrakło 1 proc. do maksymalnego wyniku jakim może teraz chwalić się Volvo. 

W kategorii bezpieczeństwo pasażerów dorosłych clio zdobyło 88 proc, punktów. Ochrona dzieci - najlepszy wynik w tej turze testów - 89 proc. Ochrona pieszych - 66 proc.