Mało kto wie, że rok 2012 to dla Alfy Romeo święto 50. rocznicy narodzin giulii. Dokładnie 27 czerwca 1962 roku na torze Monza na świat motoryzacji przyszedł jeden z najważniejszych modeli włoskiej marki - giulia TI. Urodziny legendarnego auta zbiegły się z 50. rocznicą ukończenia budowy słynnego toru testowego Balocco. Jednak to nie wszystko - 50 lat temu powstał również Registro Italiano Alfa Romeo (R.I.A.R), jeden z dwóch (oprócz Scuderia del Portello) oficjalny, fabryczny klub Alfy Romeo.

Pierwsze sztuki giulli zostały wprowadzone do produkcji w 1962 roku. Auto powstawało w wielu wersjach nadwoziowych. Podstawowa giulia 1600 TI o pojemności 1600 cm³ (92 KM, napęd na tylną oś) osiągała prędkość maksymalną 165 km/h i rozpędzała się do 100 km/h w ciągu 14,7 s - w tamtych czasach ten wynik uznawano za bardzo dobry, jak na 5-osobowy samochód z nadwoziem sedan. 

W 1963 roku alfę giulia wyposażono w jeszcze mocniejsze serce, otrzymała ona oznaczenie "super". Silnik wykonany był ze stopów lekkich. W kadłubie osadzone są mokre tuleje cylindrowe a poniżej tulei znajduje się wał korbowy podparty na 5 łożyskach. Dwa wałki rozrządu umieszczone są w głowicy i uruchomiają zawory ustawione względem siebie pod kątem 80°, w układzie V (widlastym). Paliwo przygotowywane jest w dwugardzielowym gaźniku typu Solex. Nadwozia dla tego modelu opracowywały takie firmy jak Bertone, Pininfarina i Zagato. Giulia w ofercie Alfy była dostępna do 1977 roku. 

Kierowcy nie szaleliby tak na punkcie Alfy Romeo gdyby nie ich rewelacyjne właściwości jezdne, a te były i są szlifowane na oddalonym o 60 km od Mediolanu torze Balocco (Circuito di Balocco). Obiekt znajduje się w gminie Vercelli (Piemont), a całość infrastruktury zajmuje powierzchnię 190 hektarów. 

Alfa Romeo była jednym z pierwszych europejskich producentów motoryzacyjnych mających w dyspozycji tego typu obiekty do celów testowych i badawczo-rozwojowych, zarówno bolidów wyścigowych, jak i samochodów seryjnych. Pierwszym użytkownikiem toru, posiadającego szereg trudnych zakrętów i przeszkód, symulujących możliwie wiernie prawdziwe warunki wyścigu, był oficjalny dział sportu Alfa Romeo - Autodelta.

Infrastruktura Balocco obejmuje dzisiaj ponad 80 km torów i nawierzchni wszelkiego rodzaju, na których prowadzić można kompleksowe testy eksploatacyjne, nie tylko samochodów osobowych, ale także ciągników rolniczych i drogowych oraz pojazdów ciężarowych i specjalnych.

Właśnie z Balocco, zaraz po największym zlocie fanów Alfy Romeo, ruszyła karawana pięknych AR do Anglii, na zaliczaną do najciekawszych imprez motoryzacyjnych "Goodwood Festival of Speed" (od 28 czerwca do 1 lipca br.). Wśród samochodów "pielgrzymujących" do Goodwood znajduje się także nowa alfa romeo giulietta quadrifoglio verde, czyli najszybsza giulietta w gamie włoskiej marki. 

Dla całego teamu Alfy Romeo będzie to okazja do odwiedzin Klubów Alfy Romeo w siedmiu krajach na trasie podróży: Włoch, Szwajcarii, Niemczech, Francji, Holandii, Belgii oraz Wielkiej Brytanii.

Jak będzie? Jedziesz do Włoch szukać Moniki Bellucci? Czy do Anglii na spotkanie z Alfą?