Jak przekonują przedstawiciele Fiata, dzień powołania Fiat Auto Poland to jedna z dwóch najważniejszych dat związanych z obecnością firmy w Polsce. Pierwsza to 1921 r., kiedy w Warszawie położono kamień węgielny pod budowę pierwszej fabryki Fiata poza granicami Włoch. Druga nastąpiła 71 lat później.

Reklama

28 maja 1992 r. w obecności premiera Jana Olszewskiego i prezesa Grupy Fiat Giovanniego Agnelli minister finansów Andrzej Olechowski i dyrektor generalny Fiata Paolo Cantarella zawarli umowę między Skarbem Państwa, Fabryką Samochodów Małolitrażowych i Fiatem Auto S.p.A. Umowa dotyczyła zawiązania na bazie przejętego kompleksu FSM trzech włosko-polskich spółek akcyjnych: Fiat Auto Poland, Magneti Marelli Poland i Teksid Poland.

Już od chwili utworzenia Fiat Auto Poland kontynuował rozpoczętą w 1973 r. w bielskiej FSM produkcję modelu Fiat 126p, w latach dziewięćdziesiątych odświeżając auto. Równolegle w tyskim zakładzie produkowano model cinquecento. Ostatni, żółty fiat 126p "Maluch Happy End" wyjechał z bielskiej fabryki 22 września 2000 r.

Z czasem gamę produkowanych w Bielsku-Białej i Tychach modeli rozszerzono, najpierw o uno, a potem o sienę i palio weekend. W 1998 r. zadebiutował następca cinquecento - seicento, który produkowany tylko w Polsce był eksportowany na rynki europejskie. W 2003 r. spółka wprowadziła na rynek pandę, która otrzymała prestiżowy tytuł Car of The Year 2004.

Reklama

Drugim produkowanym przez Fiata Auto Poland samochodem, który zdobył ten tytuł, stał się model 500 wytwarzany w Tychach od 2007 r. Rok później w produkcji pojawił się sportowy abarth 500, również w wersji cabrio. W 2008 r. koncern Forda powierzył też tyskim zakładom wyłączną produkcję nowej generacji modelu ka. W maju ub. roku z linii produkcyjnych Fiat Auto Poland zaczęły zjeżdżać lancie ypsilon nowej generacji.

Obecnie Fiat Auto Poland jest największą spółką grupy Fiata w Polsce. Jest też największym producentem samochodów w Polsce i czołowym krajowym eksporterem (ok. 98 proc. produkcji trafia na rynki prawie 70 krajów świata).

Tyska fabryka Fiat Auto Poland to trzeci najważniejszy - po Włoszech i Brazylii - zakład Fiata na świecie i jeden z największych zakładów produkcyjnych w Europie. W 2011 r. w Tychach powstało łącznie ponad 467 tys. samochodów, co oznacza, że przeciętnie każdego dnia z taśmy zjeżdżało ich ok. 1,8 tys. - kolejny średnio co 44 sekundy.

Reklama

Od 1992 r. spółka Fiat Auto Poland wyprodukowała 6,5 mln samochodów (4,8 mln na eksport). Najwięcej powstało fiatów panda (ponad 2,1 mln sztuk), 600 (ponad 1,3 mln), cinquecento (1,1 mln) i 500 (blisko 850 tys.). Roczne przychody ze sprzedaży w ub. roku sięgnęły 16,5 mld zł, a wartość eksportu - 13,3 mld zł. W maju tego roku firma zatrudniała ok. 5 tys. osób.

W ciągu 20 lat działalności spółka Fiat Auto Poland zainwestowała w Polsce łącznie blisko 10 mld zł. W latach 2003-2008 dokonano największych inwestycji - montując w Tychach m.in. nowoczesne wyposażenie linii produkcyjnych. Powstały tam nowa lakiernia wodorozcieńczalna i nowa hala montażu samochodów, rozbudowano możliwości produkcyjne spawalni.

Powołanie Fiat Auto Poland w 1992 r. zapoczątkowało rozwój przemysłu motoryzacyjnego w Polsce, spowodowało napływ kapitału ludzkiego i nowoczesnych technologii. Wiele firm branży motoryzacyjnej wokół zakładów w Bielsku-Białej i Tychach umieściło i rozwinęło swoją działalność. Już w 1998 r. firmy polskie stanowiły ok. 75 proc. wszystkich kooperantów Fiat Auto Poland.

Jubileusz 20-lecia istnienia spółka zamierza świętować w mieście, gdzie została powołana do istnienia. Zaplanowanym na 1-3 czerwca uroczystościom 700-lecie założenia Bielska będzie towarzyszyło m.in. miasteczko Fiata.