W momencie przejścia z czasu zimowego na letni tracimy jedną godzinę snu, a organizm musi przyzwyczaić się do zmienionych godzin odpoczynku. Nie bez znaczenia pozostaje również fakt, że nagle rano zmniejsza się ilość światła słonecznego. W ciągu pierwszych dni po zmianie czasu na letni odczuwamy zatem zmęczenie, pogarsza się także samopoczucie.

Zmęczenie powoduje spadek koncentracji, sprawia, że potrzebujemy więcej czasu na reakcję, a także może powodować błędne odczytywanie sygnałów oraz gorsze przewidywanie tego, co może się wydarzyć na drodze - mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.

Niewypoczęty kierowca skupia się głównie na samej jeździe bez odpowiedniego analizowania i reagowania np. na znaki drogowe lub sygnalizację świetlną - tłumaczą trenerzy Szkoły Jazdy Renault.

Wypadki związane ze zmęczeniem lub zaśnięciem za kierownicą bywają bardzo groźne w skutkach ze względu na dużą prędkość i to, że osoba prowadząca pojazd nie jest w stanie prawidłowo lub wystarczająco szybko zareagować w celu uniknięcia niebezpieczeństwa. Badacze ponadto twierdzą, że ryzyko śmierci lub odniesienia poważnych obrażeń przez kierowcę może być większe w przypadku wypadków wynikających ze zmęczenia.

Najbardziej narażeni na udział w wypadkach spowodowanych sennością są mężczyźni w wieku do 29 lat, osoby pracujące w systemie zmianowym oraz cierpiące na zaburzenia snu.

Kiedy lepiej zatrzymać samochód i odpocząć:
• zaczynasz ziewać - może to być wczesną oznaką zmęczenia organizmu;
• nie pamiętasz, jak nagle zbliżyłeś się do samochodu jadącego z przodu;
• nie potrafisz dokładnie odtworzyć ostatnich kilku minut podróży: mijanych miejsc, znaków;
• nadmiernie mrużysz oczy i masz trudność z ich pełnym otwarciem;
• nie jesteś w stanie skupić myśli i skoncentrować się na drodze;
• bezwiednie, bez odpowiedniej reakcji i zredukowania prędkości najeżdżasz na poziome przeszkody na drodze lub wjeżdżasz na sąsiedni pas ruchu.