Fiat to stary wyjadacz jeśli chodzi o małe, praktyczne i tanie samochody. Dowodem są liczby - oto włoski koncern wprowadza do Polski już trzecią generację samochodu, który przez 31 lat obecności na rynku pojawił się w garażach 6,5 miliona kierowców... Rywal nowej pandy volkswagen up! 5d - zadebiutuje w marcu w czasie salonu samochodowego w Genewie. Pięciodrzwiowy up! pojawi się wiosną w polskich salonach. Jak wypadają te auta w konfrontacji rozmiarów, silników, cen i wyposażenia?

Reklama

Wymiary

Nowy model pandy urósł wzdłuż, wszerz i wzwyż - ma nadwozie o długości 3,65 m (plus 11 cm w porównaniu do poprzednika), szerokości 1,64 m (plus 5 cm) i wysokości 1,55 m (plus 1 cm). Zdaniem ludzi z Fiata nowa panda oferuje jeden z największych bagażników w swojej klasie. Jego standardowe 225 l pojemności można powiększyć do 260 l poprzez przesunięcie kanapy. Kiedy złożymy oparcia, kufer rośnie się do 870 l.

Volkswagen up! 5d jest krótszy od nowego fiata - ma 3,54 m długości (wymiary auta są takie same jak wersji 3d). Szerokość identyczna jak pandy - 1,64 m. Rozstaw osi nowego modelu to 2,42 m. Od asfaltu po czubek dachu jest 1,48 metra. Bagażnik - 251 litrów. Po całkowitym złożeniu tylnej kanapy pojemność wzrasta do 951 litrów.

Reklama

Silniki

Początkowo w Polsce nowa generacja pandy będzie oferowana z napędem na koła przednie - model 4x4 dołączy do oferty nieco później. Kierowcy mają do wyboru trzy jednostki napędowe - 0.9 TwinAir Turbo 85 KM ("International Engine of the Year", czyli najlepszy silnik 2011 roku), 1.2/69 KM oraz 1.3 Multijet II generacji o mocy 75 KM. Jednostkę TwinAir będzie można zażyczyć sobie w połączeniu ze zautomatyzowaną skrzynią biegów Dualogic. Dostępne też będą dwupaliwowe wersje silników - 0.9 TwinAir Turbo Natural Power o mocy 80 KM (benzyna/metan) i 1.2 EasyPower (benzyna/LPG) osiągający 69 KM.

Volkswagen up! Niemiecki rywal pandy ma pod maską jednolitrowy trzycylindrowy silnik benzynowy o dwóch wariantach mocy - 60 KM i 75 KM. Pojawi się też silnik zasilany LPG o mocy 68 KM. Średnie zużycie gazu powinno wynosić 3,2 kg/100 km. Na 2013 rok zaplanowany jest także up! z napędem elektrycznym.

Reklama

Ceny i wyposażenie

Panda - najtańsza, czteroosobowa wersja fresh kosztuje od 32 990 zł - takie auto napędza benzynowy silnik 1.2/69 KM. Na pokładzie takiej pandy kierowca dostanie 4 poduszki powietrzne (przednie i kurtyny boczne), elektryczne wspomaganie kierownicy Dualdrive, ABS z systemem wspomagania hamowania BAS (Brake Assist System), przednie szyby sterowane elektrycznie, komputer pokładowy.

Bogatsza wersja pop z jednostką 1.2/69 KM kosztuje - 33 990 zł. Tak samo wyposażony model z silnikiem Diesla 1.3 MultiJet w został wyceniony na 43 990 zł. Najbogatsza odmiana lounge (z klimatyzacją) napędzana jednostką 1.2/69 KM kosztuje 38 990 zł. Panda z jednostką 0.9 TwinAir Turbo 85 KM to 46 990 zł.

Z bajerów na liście wyposażenia dostaniemy między innymi system nawigacyjno-rozrywkowy "Blue&Me TomTom LIVE" (pozwala na podłączenie telefonu komórkowego i zewnętrznych źródeł muzyki). ESP także jest opcją.

Przewidziano także wprowadzenie nowego systemu automatycznego hamowania, który potrafi zatrzymać samochód jadący z prędkością 30 km/h jeżeli czujniki wykryją nagle pojawiającą się przeszkodę.

Volkswagen up! - Polacy do wyboru dostają trzy wersje: podstawową take up!, wersję nastawioną na komfort - move up! i najbogatszą - high up!. Najtańszy pięciodrzwiowy up! będzie kosztował 32 350 zł - jest droższy od trzydrzwiowego o 1060 zł. Standardowo up! wyposażony jest m.in. w ESP, 4 poduszki powietrzne, światła do jazdy w dzień i wspomaganie kierownicy.

Bogatsza wersja move up!, której cena wynosi 35 450 zł, w wyposażeniu seryjnym oferuje dodatkowo m.in. centralny zamek sterowany drogą radiową, szyby sterowane elektrycznie, dzieloną kanapę, fotel kierowcy z regulacją wysokości oraz system easy entry. Wnętrze move up! wyróżnia się również specjalnym panelem na desce rozdzielczej.

Najbogatsza wersja high up! kosztuje 40 950 zł, do jej wyposażenia standardowego należą m.in. klimatyzacja, radioodtwarzacz z czytnikiem MP3, podgrzewane fotele, reflektory przeciwmgielne oraz obręcze ze stopu metali lekkich.

Na życzenie dostępny jest także maps+more - przenośny system nawigacji i infotainment z ekranem dotykowym. Obejmuje on funkcje nawigacji, zestawu głośnomówiącego, odtwarzacz multimedialny i różnego rodzaju informacje związane z samochodem.

VW up! na liście opcji ma funkcję awaryjnego hamowania w ruchu miejskim. System aktywuje się automatycznie przy prędkości poniżej 30 km/h i za pomocą czujnika laserowego rozpoznaje niebezpieczeństwo kolizji. Zależnie od prędkości i sytuacji funkcja hamowania awaryjnego może zminimalizować skutki wypadku, a w niektórych przypadkach pozwoli nawet uniknąć zderzenia.