Zmiany wprowadzone w nowej odmianie nie są rewolucyjne. Nadwozie to wciąż ten sam, dobry znajomy o długości niewiele ponad 4 metry i rozstawie osi 251 cm. Najłatwiej rozpoznać nowy model patrząc na jego przód - zniknęły połacie czarnego plastiku i chromowane "wąsiki" znane z modelu EVO. Z tyłu również wyrugowano plastikowy panel, na rzecz lakierowania w kolorze nadwozia całego zderzaka. Być może jest to nieco mniej praktyczne niż chroniące przed zadrapaniami w wielkomiejskim ruchu tworzywo, niemniej trzeba przyznać, że w nowej odsłonie Punto zyskało na urodzie i wydaje się bardziej spójne stylistycznie niż jego poprzednik.

Wewnątrz różnice dostrzegą tylko ci, którzy przesiedli się z grande punto. Właściciele punto EVO poczują się jak u siebie, choć ich uwagę z pewnością przykują nowe wzory tapicerki, oraz kolorystyka wstawek na desce rozdzielczej.

Większe zmiany zaszły pod maską punto 2012. Do gamy silników dołączyła nowoczesna, dwucylindrowa jednostka TwinAir. Laureat tytułu "Światowy silnik roku 2011" z pojemności zaledwie 875 cm3, dzięki turbodoładowaniu generuje 85 KM i 145 Nm maksymalnego momentu obrotowego. To kolejny model po fiacie 500, lancii ypsilon oraz nowej pandzie, do którego Fiat montuje produkowaną w Bielsku-Białej jednostkę napędową. Miłośnicy oszczędzania mogą wykorzystać aktywowany przyciskiem na desce rozdzielczej tryb "Eco", który obniża maksymalny moment obrotowy do 110 Nm, jednocześnie redukując spalanie i emisję CO2. Producent deklaruje średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym na poziomie 4,2 l/100 km. Z TwinAirem współpracuje sześciobiegowa, manualna skrzynia biegów.

Pozostałe jednostki napędowe, to znane silniki FIRE Evo II o pojemnościach 1242 cm3 oraz 1368 cm3 i mocach maksymalnych odpowiednio 69 KM i 77 KM. Większa z nich występuje w wersji zasilanej gazem CNG, a także można do niej zamówić zautomatyzowaną skrzynię biegów Dualogic. Dla tych, którzy oczekują od auta dobrych osiągów, przygotowano silniki 1.4 TwinAir w wersji wolnossącej (105 KM) oraz turbodoładowanej (135 KM). Szczególnie ta druga zapewnia niemal sportowe emocje, rozpędzając punto do 0 do 100 km/h w ciągu 8,5 sekundy. Z pewnością jest to ciekawa alternatywa dla droższego Abartha.

Punto 2012 dostępne jest również z jednostkami wysokoprężnymi. Turbodiesel Multijet 2 o pojemności 1248 cm3 występuje w dwóch wersjach - słabszej, o mocy 75 KM oraz mocniejszej, która dzięki m.in. zmiennej geometrii łopatek turbiny osiąga 95 KM.

Z myślą o oszczędności paliwa wszystkie silniki (za wyjątkiem FIRE 1.2/69 KM) mogą współpracować z system Start&Stop, a wybór optymalnego przełożenia wspomaga wskaźnik GSI sugerujący zmianę biegu w zależności od prędkości obrotowej i obciążenia silnika.

Fiat punto 2012 dostępny jest z czterema poziomami wyposażenia: fresh, estiva, easy oraz lounge. Już w najtańszej odmianie seryjnie montowane są m.in. elektryczne szyby, centralny zamek i obrotomierz. Dla wersji z silnikiem dwucylindrowym wylansowano osobny poziom wyposażenia TwinAir posiadający niedostępne w innych wersjach specjalne alufelgi, czy wzory tapicerek. Wyjątkowość tej odmiany podkreślić można jeszcze efektownym, limonkowym lakierem, który zatrzyma uwagę przechodniów przyciągniętą charakterystycznym dźwiękiem dwcylindrowca.

My sprawdziliśmy najnowsze punto 2012 w wersji lounge napędzanym 95 konnym turbodieslem Multijet 2.

Stylistyczne zmiany w nowym modelu, choć dyskretne, przypadły nam do gustu. Na szesnastocalowych felgach, polakierowany w kolorze czarnoczerwony progressive ten niewielki, pięciodrzwiowy hatchback prezentował się bardzo elegancko.

We wnętrzu uwagę zwracały materiały wykończeniowe wysokiej jakości. Widać postęp jaki dokonał się w tym zakresie w produktach Fiata w ciągu ostatnich lat. Osoby przesiadające się z punto II, czy nawet grande punto, będą pod wrażeniem. Siedzenia pokryte czarną tapicerką o ciekawej fakturze są przyjemne w dotyku zapewniają dobre trzymanie boczne, oraz niezły komfort, choć długonodzy pasażerowie z radością powitaliby trochę dłuższe siedziska. Nie można natomiast narzekać na ilość przestrzeni w kabinie. Z przodu jest ona co najmniej wystarczająca, ale i z tyłu nie jest wcale źle. Bardzo wysokie osoby (powyżej 180 cm wzrostu) będą wprawdzie nieco burzyć sobie fryzurę o podsufitkę, ale nawet dalsza wyprawa z czterema dorosłymi pasażerami na pokładzie nie będzie męczarnią. A w bagażniku o pojemności 275 litrów (wielkość przeciętna dla tej klasy samochodów) wystarczy miejsca na plecak każdej z nich.

95 konny turbodiesel dobrze radzi sobie 1145 kg Punto. Z taką jednostką napędową samochód nie jest może mistrzem sprintu (od 0 do 100 km/h przyspiesza w 11,7 sekundy), ale dzięki maksymalnemu momentowi 200 Nm osiąganemu przy 1500 obr/min dysponuje świetną elastycznością. Dzięki temu w trasie nie musimy zbyt często sięgać do lewarka pięciobiegowej, dość precyzyjnie pracującej skrzyni. Dźwięk pracy silnika nie jest szczególnie natarczywy dzięki dobremu wyciszeniu wnętrza. Według danych fabrycznych, średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi 4,3 l/100 km.

Zawieszenie to udany kompromis pomiędzy komfortem jazdy, a pewnym zachowaniem na drodze. O nierównościach asfaltu nie informuje pasażerów zbyt natarczywie, a jego praca jest cicha. Z drugiej strony pracuje dość sprężyście, dzięki czemu dynamiczne pokonywanie zakrętów nie stanowi dla punto większego problemu. Do pełni szczęścia przydałoby się tylko nieco zredukować przechyły nadwozia, oraz zastosować precyzyjniejszy układ kierowniczy. Silne wspomaganie doskonale sprawdza się w mieście, ale na serpentynach odbiera trochę pewności prowadzenia.

Punto 2012 z silnikiem Multijet 2 o mocy 95 KM w wersji easy (wersja lounge nie jest na polskim rynku dostępna z tą jednostką napędową) kosztuje 57 490 zł. Nie jest to mała kwota, ale w zamian otrzymujemy na pewno ładny, praktyczny, oszczędny i dynamiczny pojazd wyposażony m.in. w boczne kurtyny powietrzne, manualną klimatyzację, elektryczne szyby i lusterka, skórzaną kierownicę i radiodtwarzacz CD/MP3 sterowany przyciskami na kierownicy. Bogactwo wersji silnikowych i wyposażeniowych pozwala skonfigurować Punto wedle potrzeb i możliwości finansowych niemal każdego.

Najmniej zapłacimy za odmianę 1.2 Fresh (36 990 zł), a najwięcej za oferującego niemal sportowe emocje lounge ze 135-konnym silnikiem 1.4 16V MultiAir (62 490 zł). Być może nie wszystkim nowe Punto przypadnie do gustu, ale z pewnością nie należy go lekceważyć przy wyborze nowego samochodu. Choćby ze względu na polskie korzenie jednostek napędowych TwinAir i MultiJet!