Słynne Mini, marka należąca dziś do BMW, była w latach sześćdziesiątych trudna do pokonania na rajdowych trasach, a o sukcesach Paddy Hopkirka, Timo Makinena i Rauno Aaltonena za kierownicą tych niepozornych samochodów było bardzo głośno w latach sześćdziesiątych ubiegłego stulecia. Dzięki temu na liście startowej w Turynie znalazło się 6 Innocenti Mini Cooper, a jednego z nich poprowadzi duet polskich dziennikarzy: Wojciech Garbarz i Julian Obrocki

Reklama

Fiat również zapisał wiele pięknych kart w historii Rajdu Monte Carlo, chociażby triumf Waltera Rohrla w 1980 roku za kierownicą Fiata 131 Abarth. Polscy kierowcy wielokrotnie korzystali z kolei z produkowanego nad Wisłą Fiata 125p, a w tegorocznej edycji RMCH aż 6 załóg wystartuje tym modelem samochodu. Cztery z nich pojadą w barwach Fiat Auto Poland Rally Team. Animatorem i duszą tego zespołu jest Włodzimierz Cierliński, który sam zasiądzie za kierownicą jednego z Fiatów.

Po raz trzeci startuję w RMCH. To dla mnie zawsze wielkie emocje, a także sportowe święto. W tym roku dzięki pomocy Fiat Auto Poland stworzyliśmy wraz z kolegami zespół nawiązujący do pięknych tradycji. Obserwujemy duże zainteresowanie historycznymi samochodami sportowym i często uczestniczymy w różnego rodzaju imprezach przypominających motoryzację sprzed lat. Za nami prezentacja naszego teamu w salonie AMICAR we Wrocławiu, a z kibicami naszego rodzinnego miasta spotkamy się jeszcze podczas samego rajdu. Później już tylko prawie tydzień walki z rywalami oraz narastającym zmęczeniem i upragniona meta w Monte Carlo. Zrobimy wszystko, aby znaleźć się tam w komplecie - poinformował Włodzimierz Cierliński.

Zespół Fiat Auto Poland reprezentują również Stanisław i Andrzej Postawka, Robert Burchard i Grzegorz Gac, a także Andrzej Duszyński i Błażej Mosiołek.



Reklama

W mojej załodze spora zmiana, bowiem mam nowego pilota. Dla młodego Błażeja to debiut w takim rajdzie, ale już rekonesans pokazał, że współpracuje się nam bardzo dobrze. Przed rokiem z rajdu wyeliminowała mnie awaria techniczna. Tym razem samochód został przygotowany i przejrzany jeszcze dokładniej, aby uniknąć takich problemów. Jako zespół jesteśmy również lepiej przygotowani na ewentualne niespodzianki - podsumował Andrzej Duszyński

Piotr Bany i Marcin Wydra zazwyczaj są rywalami w Wyścigowych Mistrzostwach Polski, ale tym razem będą tworzyli jedną załogę. Piotr Bany znany bardziej ze startów za kierownicą Alfy Romeo 156 tym razem poprowadzi zwinną i lekką Zastawę 1100p.

Reklama

Dla mnie to już piąte, "historyczne" Monte Carlo. Wybór Zastawy był świadomy. Po prostu lubię to auto, a poza tym chodziło nam o lekki i szybki samochód z napędem na przednią oś, ale mający również z różnych względów fiatowski rodowód. Takie auto może okazać się bardzo skuteczne, jeżeli będziemy mieli trudne, zimowe warunki. Dużo śniegu na trasie powinno być korzystne dla naszej Zastawy. Dla nas im trudniej tym lepiej - powiedział Piotr Bany.

Jedynym zawodnikiem w polskim gronie, który startował wcześniej w klasycznym Monte Carlo jest Grzegorz Gac, koordynator startu w Warszawie ze strony Polskiego Związku Motorowego. W 1994 roku, wraz z Mariuszem Ficoniem, w skazanym na porażkę Fiacie Cinquecento wywalczył 91 miejsce wśród 184 załóg. Startowali wtedy z numerem 107. W tegorocznym RMCH Fiat 125p załogi Burchard/Gac nosi numer...107. Przypadek czy magia liczb? Siedemnaście lat temu ten numer przyniósł szczęście. A jak będzie w tym roku ?

Start XV Rallye Monte-Carlo Historique w Warszawie, 29 stycznia br. Ceremonia na Placu Teatralnym rozpocznie się o godzinie 13:00, a pierwsza załoga wyruszy zgodnie z harmonogramem o godzinie 13:19. Gościem specjalnym rajdu oraz honorowym starterem będzie słynny Bjorn Waldegard, który jako pierwszy wywalczył tytuł rajdowego mistrza świata w 1979 roku.

W drodze do Monte Carlo załogi będą przejeżdżały między innymi przez Wrocław. Podobnie jak w roku ubiegłym zawodnicy będa tam mieli punkt tankowania wraz z krótkim odpoczynkiem na parkingu przed DH Auchan w Parku Handlowym Bielany.

Polskie załogi startujące w XV Rallye Monte-Carlo Historique:

105 Jerzy Walentowicz / Wojciech Walentowicz PL/PL Alfa-Romeo 2000 GTV (1972)
107 Robert Burchard / Grzegorz Gac PL/PL Polski Fiat 125p (1979)
110 Piotr Bany / Marcin Wydra PL/PL Zastawa 1100p (1979)
115 Adam Polak / Krzysztof Polak PL/PL Polski Fiat 125p (1978)
117 Tomasz Jaskłowski / Karol Jaskłowski PL/PL Polski Fiat 125p (1972)
125 Stanisław Postawka / Andrzej Postawka PL/PL Polski Fiat 125p (1976)
156 Andrzej Duszyński / Błażej Mosiołek PL/PL Polski Fiat 125p (1973)
159 Włodzimierz Cierliński / Jacek Miller PL/PL Polski Fiat 125p (1977)
250 Wojciech Garbarz / Julian Obrocki PL/PL Innocenti Mini Cooper (1972)