Dzięki temu można już przejechać ok. 50 z 92 kilometrów tej autostrady, które powstają w woj. śląskim - od węzła Świerklany pod Wodzisławiem Śląskim przez węzeł Sośnica (łączący A1 z A4 i DK44) do węzła Zabrze Północ obok Wieszowy.

Jak przypomniała Dorota Marzyńska z katowickiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, głównym wykonawcą otwartego w czwartek odcinka A1 był hiszpański koncern Dragados. Wykonawca ten, realizując kontrakt wartości 1,3 mld zł, buduje nadal pozostałe odcinki 20-km fragmentu autostrady z Maciejowa do Piekar Śląskich.

Reklama

Gotowy odcinek z Maciejowa do Wieszowy ma po trzy pasy ruchu w każdą stronę (dalej na Piekary mają być po dwa pasy). Są na nim, obok powstałego już wcześniej węzła Gliwice Maciejów z drogą nr 88, węzły: Zabrze Zachód z drogą nr 78 w miejscowości Czekanów raz Zabrze Północ z drogami 78 i 94 na granicy Wieszowy i Zabrza.

Na nowym ośmiokilometrowym odcinku A1 zbudowano łącznie jedenaście obiektów inżynieryjnych - trzy nad autostradą i osiem pod jej jezdniami. Między zabrzańską dzielnicą Grzybowice a Wieszową zaplanowano też Miejsce Obsługi Podróżnych Wieszowa - zostanie otwarte po zakończeniu trwających jeszcze prac wykończeniowych.

Reklama

W tym roku jest to trzeci oddany do użytku fragment A1 w woj. śląskim. Przed 1 stycznia 2011 r. autostrada ta była czynna między węzłem w Sośnicy a węzłem Rowień (obecna nazwa tego węzła to Żory) między Rybnikiem a Żorami.



W kwietniu oddano sześciokilometrowy odcinek A1 między Rowniem i Świerklanami pod Wodzisławiem Śląskim (część kontraktu Bełk-Świerklany za 1,1 mld zł). W październiku otwarto kolejny sześciokilometrowy odcinek z Sośnicy do Maciejowa (kontakt za prawie 1,1 mld zł).

Reklama

Pozostałe odcinki A1 powstające w woj. śląskim mają być gotowe do maja 2012 r. Chodzi o pozostałą części kontraktu Dragadosa z Wieszowy do Piekar (ok. 12 km), a także kolejne 16 km z Piekar do Pyrzowic (za 1,83 mld zł), realizowane przez konsorcjum Budimexu i Mostostalu Warszawa. W południowej części regionu swój odcinek ze Świerklan do granicy w Gorzyczkach kończy Alpine (18 km - kontrakt na dokończenie prac za 555 mln zł).

Na razie nie wiadomo, kiedy ruszy budowa ponad 180 kilometrów autostrady A1 z Pyrzowic przez Częstochowę do podłódzkiego Tuszyna. W lutym tego roku Dyrekcja podpisała umowy na projekty i nadzór autorski dotyczące tej części A1. W umowach dla śląskich odcinków przewidziano szacunkowy 4,5-letni termin budowy trasy. Projekty budowlane odcinków łódzkich mają być gotowe do kwietnia 2012 r.

Na razie kontrowersje wśród mieszkańców woj. śląskiego budzą niektóre nazwy nadawane przez GDDKiA autostradowym węzłom. Istniejący już wcześniej krańcowy węzeł otwartego w czwartek odcinka - pierwotnie noszący nazwę Maciejów - zgodnie z aktualnymi wytycznymi w tej kwestii ostatecznie dostał nazwę Gliwice Maciejów. Choć leży na terenie Gliwic, drugi człon jego nazwy pochodzi od dzielnicy Maciejów w całości znajdującej się nie w Gliwicach, a w sąsiednim Zabrzu.

Inaczej jest z węzłem Zabrze Północ, który znajduje się na granicy Wieszowy i Zabrza. Węzeł ten otrzymał nazwę od Zabrza, jednak krótsza droga do centrum tego miasta wiedzie np. z węzła Gliwice Maciejów. Położony obok Czekanowa węzeł Zabrze Zachód jest jeszcze słabiej skomunikowany z Zabrzem - w rzeczywistości łatwiej stamtąd dojechać prostą drogą nr 78 do centrum Gliwic.