Oto jest nowy fiat panda następca modelu produkowanego w Tychach! Samochód będzie gwiazdą Fiata w czasie wrześniowego salonu samochodowego we Frankfurcie. Na ujawnionych zdjęciach włoski koncern chwali się już trzecią generacją samochodu, który przez 31 lat obecności na rynku pojawił się w garażach 6,5 miliona kierowców...

Nowy model urósł wzdłuż, wszerz i wzwyż - ma nadwozie o długości 365 cm (plus 11 cm w porówaniu do poprzednika), szerokości 164 cm (plus 5 cm) i wysokości 155 cm (plus 1 cm). Zdaniem konstruktorów przedstawione auto swobodnie pomieści pięć osób i oferuje jeden z największych bagażników w segmencie.

Moc? Początkowo nowa generacja pandy będzie oferowana z napędem na koła przednie - model 4x4 dołączy do oferty nieco później. Do wyboru przewidziano cztery jednostki napędowe - 0.9 TwinAir Turbo 85 KM ("International Engine of the Year", czyli najlepszy silnik 2011 roku), 0.9 TwinAir 65 KM, 1.2/69 KM oraz 1.3 Multijet II generacji o mocy 75 KM. Jednostki TwinAir będzie można zażyczyć sobie w połączeniu z dwusprzęgłową zautomatyzowaną skrzynię biegów Dualogic.

Kiedy w Polsce?


Dostępne też będą dwupaliwowe wersje silników - 0.9 TwinAir Turbo Natural Power o mocy 80 KM (benzyna/metan) i 1.2 EasyPower (benzyna/LPG) osiągający 69 KM.

Producent przewiduje trzy wersje wyposażenia, dziesięć kolorów nadwozia, cztery wersje wykończenia wnętrza, dwa rodzaje kołpaków na koła, lub felgi aluminiowe w rozmiarach 14 cali i 15 cali. W sumie auto będzie można dostosować do indywidualnych upodobań w ponad 600 kombinacjach.

Seryjnie o bezpieczeństwo postarają się 4 poduszki powietrzne (przednie i kurtyny boczne), ABS z systemem wspomagania hamowania BAS (Brake Assist System), przednie pasy bezpieczeństwa z napinaczami, system do montażu fotelików dziecięcych Isofix, antyurazowe zagłówki przednich foteli, zagłówki tylne i światła do jazdy dziennej.

Kiedy w Polsce?


Z bajerów na liście wyposażenia dostaniemy miedzy innymi system nawigacyjno-rozrywkowy "Blue&Me TomTom LIVE" (pozwala na podłączenie telefonu komórkowego i zewnętrznych źródeł muzyki).

W pierwszym roku sprzedaży przewidziano także wprowadzenie nowego systemu automatycznego hamowania, który potrafi zatrzymać samochód jadący z prędkością 30 km/h jeżeli czujniki wykryją nagle pojawiającą się przeszkodę.

Pierwsze egzemplarze zjadą z taśm produkcyjnych już pod koniec 2011 roku. Na potrzeby produkcji nowej pandy uruchomiono nową linię produkcyjną w zakładzie "Giambattista Vico" w Pomigliano D’Arco niedaleko Neapolu. W Polsce sprzedaż nowego wcielenie małego fiata rozpocznie się ok. lutego 2012 roku.

Początek produkcji trzeciej generacji pandy nie oznacza końca wytwarzania jej poprzednika w Tychach - znana wszystkim panda będzie produkowana w Polsce przynajmniej do 2013 roku. Dlaczego? Przedstawiciele Fiata podkreślają, że ten model wciąż cieszy się wielkim powodzeniem na rynku. Przypominamy, że produkcję drugiej generacji pandy uruchomiono w 2003 roku - po ośmiu latach w lipcu 2011 roku z linii produkcyjnej zjechał dwumilionowy egzemplarz.